حجاب و بدحجابی
حجاب، علل و عوامل بدحجابي و آثار آن
۱۳۹۸-۱۱-۲۹
پایان نامه حجاب، علل و عوامل بدحجابی و آثار آن به بیان ضرورت حجاب بر اساس ادیان الهی و علل و عوامل بدحجابی در جامعه می پردازد.
معرفی پایان نامه ها

 حجاب، علل و عوامل بدحجابي و آثار آن/ تدوين علي نظام خير آبادي.- استاد راهنما مهدي احمدي جمال آبادي.- سطح سوم = کارشناسي ارشد (کميته ارزشيابي تحصيلات حوزوي خراسان) ؛ ‎۱۳۸۴.
 توصیفگر: حجاب               شماره راهنما: ح484ن636/297
چکیده
     حجاب و پوشش اسلامی از جمله قوانین فطری هستند که لزوم رعایت آن در همه ادیان الهی تاکید شده است و زیر پا گذاشتن این قانون فطری و استقبال از بدحجابی مهمترین معضل اجتماعی در جامعه کنونی ماست که عواقب اسفناک زیادی را در پی دارد.
در فطرت و نهاد زن هم گرایش به حجاب نهاده شده است و هم غریزه خودنمایی، که استفاده نابجا از این امیال باعث انحراف می شود.
گرایش به بی حجابی در زنان به خاطر عوامل زیادی است، که بعضی از این عوامل موهبت الهی هستند اما به طریقه صحیح از آن استفاده نمی شود. مثلا میل به زیبایی و تفاخر زنانه نام برد انسان فطرتا زیبایی را دوست دارد و خواه و ناخواه به طرف هر منظره زیبایی کشیده می شود و در مورد خودش نیز می خواهد که زیبا باشد و زیبا جلوه کند و برخی از زنان که این غریزه و میل به زیبا بودن در آنها شدت دارد به خاطر اظهار زیبایی دست به کارهایی می زنند که مورد پسند بعضی از افراد واقع شوند آنها حجاب و پوشش دینی را مانع اظهار زیباییهای خود می دانند غافل از این که خود حجاب به زن زیبایی و وقار می دهد و حتی از ظرافت زیباییهای بدن زن در مقابل سرما و آفتاب و آلوگیهای جوی محافظت می کند و باعث دوام آن زیباییها می شود.
و قرآن در جواب این گونه زنان که رو به بی حجابی می آورند می فرماید: (ومن یتعد حدود الله فقد ظلم نفسه)؛ هرکس که از حدود الهی تجاوز کند بر خویشتن ستم کرده است.
وبعضی از زنان به خاطر این که عزت به دست بیاورند و در پیش هم سن و سالان و جامعه عزیز و گرامی باشند رو به بی حجابی می آورند غافل از این که قرآن می فرماید: (من کان یرید العزه فلله العزه جمیعا الیه یصعد الکلم الطیب والعمل الصالح یرفعه).
واز جمله عوامل بدحجابی می توان ملامت و سرزنش افراد ناباب را در خانواده ها و مدارس جستجو کرد بسیاری از دختران می خواهند حجاب کامل دینی داشته باشند اما از هر طرف با طعنه و سرزنش دیگران مواجهه می شوند و بیشتر این سرزنشها از سوی مردان فامیل است چون می خواهند به لذتهای نامشروع خود برسند اما به جرات می گویم که ما از مسخره شدن ناگزیریم در سوره حجر آیه 11 می فرماید: (وما یاتیهم من رسول الا کانو به یستهزئون)
پس چرا یک دختر مسلمان و مومنه از این که حجاب مسخره می شود بترسد انسان با حجاب، قانون خداوند تبارک و تعالی را اجرا می کند، آرزوی وصال و ازدواج و داشتن شخصیت را خداوند در نهاد انسان مخصوصا زنان و دختران قرار داده است. اما بانوان به خیال خام خود راه رسیدن به این امیال و آرزوها را در بدحجابی و بی حجابی و عرضه زیباییهای پنهان خود به دیگران می دانند. خانواده هم یکی از عواملی است که در بدحجابی دختران موثر است رفتار و پوشش نامناسب مادران، ضعف غیرت مردان، ارتباط داشتن خانواده ها با افراد بدحجاب فامیل از جمله کارکردهای خانواده در راه بدحجابی بانوان است.
عواقب شوم این پدیده علاوه بر خود فرد، بر خانواده و اجتماع هم اثرات منفی می گذارد. فرد بدحجاب از امنیت و آرامش برخوردار نیست، خانواده ها دچار ضررهای اقتصادی و در بعضی موارد دچار تزلزل و گسیختگی می شوند و جامعه و مخصوصا مردان را به فساد و نابودی کشیده می شوند در صورتی که داشتن حجاب جلو تمام این ضررها را می گیرد.
البته باید توجه کرد که از حجاب نامناسب فرد برای سرکوب شخصیتش استفاده نکنیم بلکه با برخوردی آگاهانه و احترام آمیز او را به سمت پوشش اسلامی دعوت کنیم.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید