تطبیق عقاید اسماعیلیه و امامیه
بررسي تطبيقي ميان عقائد اسماعيليه و اماميه
۱۳۹۸-۱۱-۲۹
این پایان نامه به بیان مقایسه ای عقاید اسماعیلیه و امامیه می پردازد.
معرفی پایان نامه ها

 بررسي تطبيقي ميان عقائد اسماعيليه و اماميه/ تدوين محمدرضا بابائي ماهاني نژاد.- استاد راهنما: فياض صابري.- کارشناسي ارشد (سطح سوم علوم حوزوي"کفايتين") (کميته ارزشيابي تحصيلات حوزوي خراسان) ؛ ‎۱۳۸۵.
  توصیفگر: اسماعیلیه- عقاید/ شیعه امامیه- عقاید                        شماره راهنما: ب119ب4176/297
چکیده
     فرقه ی شیعه مانند فرقه ی اهل سنت، دارای انشعاباتی است که مهترین آن امامیه و اسماعیلیه و زیدیه می باشد. اسماعیلیه، کسانی هستند که به امامت فرزند ارشد امام صادق (ع) جناب اسماعیل و ذریه اش معتقدند. اسماعیلیه به شاخه های گوناگونی از قبیل: قرامطه، فاطمیه، نزاریه، دروزی، درآمدند. هم اکنون چهل و نهمین امام حاظر اسماعیلیه آقاخان چهارم است که در فرانسه و سوئیس مستقر می باشد.
وجه اشتراک اسماعیلیه در اصول اعتقادی عبارت است از: 1- برای خداوند صفاتی قائل نیستند. 2- آنها شش امامی هستند یعنی فقط به شش امام معصوم (ع) معتقدند. 3- منکر معاد جسمانی اند. 4- آیات الهی را تاویل افراطی می کنند. 5- تفسیر خاصی از نبوت ارائه می دهند، که لااقل با عقیده ی امامیه و اهل سنت مغایر است.
مقابل اسماعیلیه امامیه قرار دارد که قائل به امامت دوازده معصوم پاک می باشد. امامیه در اصول اعتقادی با نظرات اسماعیلیه در برخی موارد اشتراک و در موارد دیگر مخالف است وبر خلاف اسماعیلیه اصول اعتقادی خویش را شفاف بیان می کند.
از دیدگاه اهل سنت و امامیه این عده جزو گروه گمراه و افراطی محسوب می شوند اما در نزد امامیه چون منکر معاد جسمانی اند کافر و از دین خارج هستند.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید