15 شعبان میلاد امام زمان (عج) مبارک باد
میلاد حضرت مهدی(عج)
۱۳۹۹-۰۱-۲۱
15 شعبان میلاد منجی عالم بشریت مهدی موعود(عج) است. روایات بسیار زیادی در خصوص ولادت آن حضرت وجود دارد. در این مطلب ماجرای ولادت از زبان عمه ایشان بانو حکیمه خاتون به صورت خلاصه تقدیم می گردد.

دوازدهمین امام ، حضرت حجة بن الحسن المهدى ، امام زمان - عجل الله تعالى فرجه - در نیمه شعبان سال 255 هجرى در شهر «سامرأ» دیده به جهان گشودند . ايشان همنام پیامبر آخرالزمان حضرت محمد مصطفي (ص) و هم كنیه آن حضرت (ابوالقاسم) مي باشند. .
از جمله القاب آن حضرت ، حجت ، قائم ، خلف صالح ، صاحب الزمان  ، بقیة الله است و مشهورترین آنها «مهدى» مى ‏باشد.
پدرشان ، پیشواى یازدهم حضرت امام حسن عسكرى - علیه السلام - و مادرشان ، بانوى گرامى «نرجس » است  كه بنام «ریحانه» ، «سوسن» و «صقیل» نیز از او یاد شده است. میزان فضیلت و معنویست نرجس خاتون تا آن حد والا بود كه «حكیمه» خواهر گرامي امام هادى - علیه السلام - كه خود از بانوان عالیقدر خاندان امامت بود ، او را سرآمد و سرور خاندان خویش ، و خود را خدمتگذار ايشان مى ‏نامید.
حضرت مهدى عليه السلام دو دوره غیبت داشتند: یكى كوتاه مدّت (غیبت صغرى) و دیگرى دراز مدّت (غیبت كبرى). اولى ، از هنگام تولد تا پایان دوران نیابت خاصّه ادامه داشته و دومى ، با پایان دوره نخست آغاز شد و تا هنگام ظهور و قیام آن حضرت طول خواهد كشید.
تولد حضرت مهدى (ع) از دیدگاه علماى اهل سنت
چنانكه در صفحات آینده توضیح خواهیم داد، اعتقاد به موضوع مهدویت اختصاص به شیعه ندارد، بلكه بر اساس روایات فراوانى كه از پیامبر اكرم (ص) رسیده، علماى اهل سنت نیز این موضوع را قبول دارند.
منتها آنان نوعاً تولد حضرت مهدى را به آينده موكول مى ‏كنند و مى گویند : شخصیتى كه پیامبر اسلام از قیام او (پس از غیبت) خبر داده ، هنوز متولد نشده است و در آینده تولد خواهد یافت.
با این حال تعداد قابل توجهى از مورخان و محدّثان اهل سنت ، تولد آن حضرت را در كتب خود ذكر كرده و آن را یك واقعیت دانسته ‏اند . بعضى از پژوهشگران بیش از صد نفر از آنان را معرفى كرده‏ اند.
نیمه شعبان
 روز ۱۵ شعبان و سالروز تولد امام دوازدهم شیعیان می‌باشد. در برخی روایات، شب نیمه شعبان پس از شب قدر برترین شب‎ها دانسته شده است. گروهی از شیعیان در این شب به شب زنده‌داری و اعمال مذهبی مشغول می‎شوند. برخی از اهل سنت و طریقت‎های تصوف نیز به فضیلت این شب معتقدند.
جشن نیمه شعبان از بزرگترین جشن‌های شیعیان است که به مناسبت میلاد امام مهدی(عج) در مناطق شیعه‌نشین جهان برگزار می‎شود. در ایران، مسجد جمکران و در عراق، کربلا محل تجمع شیعیان در این روز است. این روز در تقویم رسمی ایران تعطیل رسمی است و روز جهانی مستضعفان نام گرفته است.
   نیمه شعبان در روایات
روایات نقل شده از پیامبر اکرم (ص) و امامان شیعه بر اهمیت شب‌زنده‌داری و عبادت در شب نیمه شعبان تأکید دارد؛ از جمله در روایتی آمده است: جبرئیل در شب نیمه شعبان پیامبر را از خواب بیدار کرد و ایشان را به برپایی نماز، قرائت قرآن، دعا و استغفار در این شب سفارش نمود. در روایتی دیگر، یکی از همسران پیامبر از عبادت خاص و سجده‎های طولانی و متعدد پیامبر در شب نیمه شعبان خبر داده است.. در احادیثی از امام علی(ع) و امام صادق(ع) نیز بر عبادت و انجام اعمال خاص شب نیمه شعبان تأکید شده است.
دسته‎ای دیگر از روایات، حاکی از اهمیت نیمه شعبان به سبب تولد امام مهدی (عج)، آخرین حجت خدا بر مردم است.
اسامی دیگر شب نیمه شعبان
برات: برات به معنای حواله، سند و نوشته‌ای که به کسی دهند تا به استناد آن، پول یا هر چیز دیگر را از دیگری بگیرد. به حواله معنوی نیز برات می‌گویند و از آنجا که در شب نیمه شعبان خداوند برات (سند) آزادی از جهنم را به بندگان خود می‎بخشد به این شب، شب برات گفته می‎شود.
ليلة الصک: صک معرّب چک فارسی و مترادف برات است.
برات کاندیلی: در ترکیه به این شب، برات کاندیلی گفته می‎شود.
شب رهایی: در آسیای جنوبی به شب نیمه شعبان، شب رهایی گفته می شود.
ولادت شگفت انگیز حضرت مهدی (عج)
امام زمان (عج)  در سال ۲۵۶ ه. ق در منزل مِلکی پدرشان که الان حرم عسکریین در آن جا واقع شده است، به دنیا آمدند. طبق روایات ساعت دقیق تولد آن حضرت، سحرگاه نیمه شعبان است که آن نیمه شعبان مطابق با شب جمعه بوده است. قابله‌ای که کمک کرد امام زمان (عج) به دنیا بیایند، حکیمه خاتون (س)، عمه امام حسن عسگری (ع) بوده است. از خصوصیات حاملگی مادر امام زمان حضرت نرگس خاتون (س) مخفی بودن نشانه‌های بارداری است. یک زن معمولی وقتی که باردار می‌شود، شاید در ماه‌های اول بتواند نشانه‌های بارداری را مخفی کند، اما در ماه‌های ششم به بعد این کار غیر ممکن است. با توجه به خطراتی که در آن زمان جان امام زمان (ع) را تهدید می‌کرد، خداوند متعال خواستند که بارداری مادر حضرت مهدی (عج) مخفی باشد. آنقدر این بارداری مخفی بوده است که تا هنگام ولادت حتی نزدیکان امام حسن عسکری (ع)  از آن مطلع نبودند. حتی خود حکیمه خاتون تا دقایق نزدیک به زایمان این موضوع را نمی‌دانستند.
حکیمه خاتون تعریف می‌کند که امام حسن عسکری (ع) به ایشان فرمودند، امشب به خانه ما بیایید و تا صبح بمانید. خداوند متعال امشب به من فرزندی عطا می‌کند که او منجی عالم بشریت است. حکیمه خاتون می‌گوید، وقتی این جمله را شنیدم با خودم گفتم، ما که این همه رفت و آمد داریم، اثری از بارداری در نرجس خاتون ندیدم. امام حسن عسکری (ع) فرمودند، حتما امشب منزل ما بیایید. حکیمه خاتون (س) می‌گوید از امر اطاعت کردم، اما همچنان متعجب بودم. تا نزدیکی‌های نیمه شب بالای سر نرجس خاتون (س) نشستم دیدم او خواب است و همچنان آثار حاملگی در ایشان نیست. نزدیکی‌های سحر دیدم، نرجس خاتون (س) از خواب بیدار شدند، اما باز هم آثار حاملگی را همچنان ندارد. یک دفعه به من گفتند که حکیمه خاتون برای زایمان من را کمک کنید. حکیمه خاتون می‌گوید من کنار نرجس خاتون نشستم. همچنان در حال شک بودم. یک دفعه دیدم از داخل شکم این صدا آمد که عمه جان شک نکن؛ سوره انا انزلنا را بخوان. حکیمه خاتون می‌گوید من سوره را خواندم. تا به عبارت «حتی مطلع الفجر» رسیدم، دیدم بچه به دنیا آمده است. او را در پارچه‌ای پیچیدیم و نزد امام حسن عسکری (ع) بردیم. انگار از همان ابتدا در بازوی حضرت مهدی (ع) حک شده بود «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا».
"یا مهدی(عج) ادرکنی"
منبع:
http://www.hajij.com/fa/islamic-events/item/879-1391-04-14-12-06-05

https://www.beytoote.com/religious/sundries/nime4-shaaban.html
https://www.yjc.ir/fa/news/
https://www.khabaronline.ir/news/

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید