درس‌های مدیریتی قصه حضرت سلیمان
۱۳۹۹-۰۲-۱۶

استاد جامعةالمصطفی(ص) ضمن تبیین درس‌های مدیریتی قصه سلیمان در قرآن تأکید کرد: یکی از کارهایی که همه مسئولان در هر جایگاهی باید مراقب باشند، بحث رشوه است که عواقب خطرناکی برای کشور دارد.

رفیعی تکمییلیحجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد جامعةالمصطفی(ص) امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، در جلسه تفسیر خود در حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر مطالعه قصه‌های قرآن، گفت: این قصص را مطالعه کنید، زیرا زیبا و پرپیام هستند؛ علاقه‌مندان برای مطالعه هم می‌توانند به  کتاب تک جلدی قصص قرآن نوشته آیت‌الله مکارم مراجعه کنند.

وی با اشاره به آیه ۸۱ سوره مبارکه انبیاء «وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِهِ إِلَى الْأَرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَ كُنَّا بِكُلِّ شَيْءٍ عَالِمِينَ»، افزود: خداوند فرموه است که به سلیمان سه معجزه مهم دادیم؛ اول تندباد را مسخر او کردیم: «الرِّيحَ عَاصِفَةً،» به گونه‌ای که مسافت‌هایی را که به صورت معمولی یک ماه طول می‌کشید با نیم روز توسط باد انجام می‌داد.

تسخیر باد و جنیان برای سلیمان

رفیعی اظهار کرد: باد به امر سلیمان و به فضل الهی، جاری می‌شد و علت آن علیم بودن و قدرت الهی است؛ لذا منشأ تمامی علوم خداوند است، آدم چیزی نمی‌دانست و خداوند علم اسماء را به او آموخت یا در مورد پیامبر(ص) فرموده که ما آنچه را نمی‌دانستی به تو آموختیم.

وی با اشاره به آیه «وَمِنَ الشَّيَاطِينِ مَنْ يَغُوصُونَ لَهُ وَ يَعْمَلُونَ عَمَلًا دُونَ ذَلِكَ وَ كُنَّا لَهُمْ حَافِظِينَ»، افزود: معجزه دوم سلیمان، این بود که جن در اختیار او بود، تعبیر در آیه شیاطین است که مراد همان جن است؛ جنی‌ها قبل از انسان خلق شده‌اند، مانند انسان مکلف هستند و باید خدا را عبادت کنند همچنین پیامبر(ص) ما پیامبر جن و انس است و برخی جنیان هم به پیامبر(ص) ایمان آوردند و البته قدرت تمرد هم دارند.

رفیعی با بیان اینکه آثار مسجد جن در مکه وجود دارد، تصریح کرد: از دید قرآن، جنیان کافر و مؤمن هستند و می‌توانند کارهای عجیبی انجام دهند؛ سرعت و قدرت کار آن‌ها زیاد است؛ حالا جنی که قبل از انسان خلق شده و مکلف است به اذن خدا، مسخر سلیمان است.

استاد جامعةالمصطفی(ص) در تبیین بیشتر ویژگی‌های جن، تصریح کرد: جنس جن از آتش است؛ جنیان مؤمن به فرمان خداوند مسخر انبیاء و اولیاء می‌شوند، ولی برخی افراد می‌توانند جنیان کافر را به استخدام خود درآورند که بنده توصیه می‌کنم کسی وارد این فضاها نشود.

استاد جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: جنیان هم برای سلیمان بنایی و غواصی و برخی کارهای دیگر مانند ساخت ساختمان، محراب، مجسمه و ... می‌کردند؛ آوردن تخت بلقیس که عرش و پایه‌بلند بوده، یکی از کارهای جنیان است. یکی از جنیان گفت: من قبل از چشم برهم زدن تخت را می‌آورم و تخت را آورد و در نهایت بلقیس به او ایمان آورد و همسر سلیمان شد.

رشوه برای کشور خطرناک است

وی با بیان اینکه سلیمان مدیری قوی و از زیرمجموعه خود آگاه بود، لذا وقتی هدهد غایب بود سراغ او را گرفت، اظهار کرد: آقایان شهردار، مدیر کل و استاندار باید از زیرمجموعه خود مطلع باشید، بازرس و نیروی اطلاعاتی داشته باشید تا کسی در زیردست او رشوه‌گیر نباشد، این خطر است و نباید اجازه داد کشور آلوده به رشوه شود؛ متأسفانه در صحبت‌هایی که بنده با مردم دارند گله می‌کنند و می‌گویند که حتی یک نیروی جزء درخواست رشوه می‌کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در قصه سلیمان، هدهد از سلیمان نترسید و گفت من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید؛ درس این موضوع برای ما آن است که ای مسئول قوه، مدیرکل و استاندار و وزیر اجازه دهید کارمندان به راحتی با شما حرف بزنند؛ زیرا ممکن است شما چیزی را ندانید، ولی آن کارمند بداند.

رفیعی اظهار کرد: در داستان سلیمان، خرافه، اسرائیلیات و دروغ وارد شده است، حتی در تورات مطالبی به این پیامبر(ص) متواضع، مؤمن و معصوم نسبت داده‌اند، در حالی که قرآن قصص را به زیبایی عنوان کرده و وارد جزئیاتی مانند اینکه کشتی نوح ۵۰ متر یا کمتر و بیشتر بوده یا تخت بلقیش طولش چقدر بود، وارد نشده است، زیرا اهمیتی ندارد و مهم اصل قصه و پیام‌های آن است.

جوشش چشمه‌های مس

استاد حوزه علمیه بیان کرد: سومین معجزه سلیمان این بود که خداوند چشمه مس بر او جاری کرد و مس ذوب شده از کوه برای او بیرون می‌آمد؛ خداوند برای پدر ایشان، یعنی حضرت داود هم آهن را نرم کرد. اینها نشانه قدرت و عظمت خداست؛ لذا نباید هیچ وقت از خدا نومید باشیم و مطئمن باشیم به ما عنایت می‌کند، البته نباید عجول باشیم و به صبر نیاز داریم؛ زیرا ممکن است چیزی برخلاف مصلحت ما باشد. 

رفیعی تصریح کرد: سلیمان می‌فرمود که همه این نعمات، فضل خداست، این نکته خیلی مهم است که ما نعمت‌ها را از خود ندانیم بلکه از خدا بدانیم؛ البته اگرخدا به سلیمان این نعمات را داد چون او عدالت‌محور بود، با مساکین می‌نشست و به حکومت مغرور نشد، اهل تواضع و عبادت بود.

رفیعی بیان کرد: این داستان به ما می‌گوید که به ثروتمان مغرور نشویم؛ زیرا قدرت خداوند بی‌نظیر است؛ امیر ثروت خود، شاکر و متواضع باشیم؛ سلیمان با آن عظمت در سن بیش از ۵۰ سالگی و در حالی که به عصا تکیه داده بود وفات کرد و تا مدت‌ها کسی متوجه مرگ او نشد؛ لذا باید به دروس این قصه توجه زیادی داشته باشیم و در عمل به آن پایبند باشیم.

رفیعی در ادامه گفت: در کربلا هم جنیان خدمت آقا اباعبدالله(ع) رسیدند که به شما کمک کنیم، ولی اباعبدالله(ع) فرمود که قدرتی فراتر دارم که اگر بخواهم در یک لحظه لشکر دشمن را نابود می‌کند، ولی قرار نیست همه اتفاقات عالم با معجزه انجام شود؛ امام حسین(ع) از سلیمان بالاتر بود، ولی قرار بود کربلا طبیعی پیش برود؛ لذا امام(ع) کارشان به جایی رسید که در بحبوحه جنگ، آن قدر تشنه و چشمانش سیاه شد که آسمان را هم نمی‌دید.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://iqna.ir/fa/news/3896617
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید