کتاب «کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی» برای سومین بار تجدید چاپ شد.
۱۳۹۹-۰۳-۰۸
دومین جلد از کتاب «آرایی در تمدن اسلامی» که یکی از آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است برای سومین بار تجدید چاپ شد.
کتاب «کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی» برای سومین بار تجدید چاپ شد.

 


به گزارش آستان‌نیوز، مباحث‌ و مسائل‌ حوزه نسخه‌ نویسی‌ و کتاب‌ آرایی‌ در جهان‌ اسلام‌، نه‌ تنها به‌ لحاظ‌ عملی‌، که‌ به‌ اعتبار نظری‌ نیز از دیرباز مورد توجّه‌ دانشمندان‌ و هنرمندان‌ بوده‌ است‌؛ جایگاه نسخه‌نویسی و کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی، در شناخت تاریخ تمدن عالم اسلام، بلکه تاریخ تمدن جهان، نقشی ویژه دارد.
آگاهی و شناخت از چگونگی و ویژگی‌های نسخه‌ نویسی‌ و کتاب‌ آرایی‌، پاره‌ای از علل و اسباب شکوه و جلال معنوی و فرهنگی تمدن‌های بزرگ بشری را تبیین می‌کند. به یقین، خاستگاه بسیاری از شئون مربوط به کتاب و کتاب‌آرایی در جهان اسلام برخاسته از قرآن مجید است.
نگاهی که قرآن دربارۀ تعلیم و تربیت دارد و رهنمودهایی که احادیث نبوی و امامان معصوم(ع) دربارۀ اخذ دانش از دورترین نقاط ارائه داده‌اند، ذهن و زبان اصحاب فرهنگ را متوجه ابزار و اسباب کتاب و کتابت نیز کرده است. همچنین راه و روش‌های تذهیب، نقاشی، تصویرگری، رنگ‌ریزی کاغذ و صحافی، در شبکه‌های اداری و درباری و آموزشی نسخه‌نویسی و استنساخ مدنظر قرار گرفت.
بنیاد پژوهش‌های اسلامی بر مبنای حمایت از این پژوهش‌ها تاکنون آثار ارزنده‌ای به جامعه علم و ادب ارائه کرده است. آثاری چون «نقد و تصحیح متون اسلامی» از نجیب مایل هروی که برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی در سال 1369 شده است و «عمدة الکتّاب و عدّة ذوی الالباب» از ابن بادیس و آثار پژوهشی دیگری که در این راستا منتشر شده‌اند.
همچنین نجیب مایل هروی با شناخت و آگاهی ارزنده خود در زمینه نسخه‌نویسی و کتاب‌آرایی، اثر «کتاب آرایی در تمدن نوین اسلامی » را در دو بخش شامل رساله‌هایی در زمینه خوشنویسی، مرکّب‌سازی؛ کاغذگری، تذهیب و تجلید و بخش دوم، دربارۀ فرهنگ واژگان کتاب‌آرایی، تحقیق و تألیف کرده است.
پس از استقبال از چاپ نخست این اثر و اتمام نسخه‌های آن، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس این اثر ارزنده را در دو جلد در قطع وزیری به جامعه علم و ادب تقدیم کرد. دومین جلد از این اثر نیز به دلیل استقبال بالا برای سومین بارتجدید چاپ شد.
نویسنده‌این اثر در بخش‌ پایانی‌ کتاب‌، فرهنگی‌ برای‌ اصطلاحات‌ و لغات‌ حوزه کتاب‌ آرایی‌ ارائه‌ داده است که‌ برای‌ اهل‌ فن‌ بسیار سودمند و ارزشمند است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
سایت آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید