کتابخانه رضوی مزین به قرآن منسوب به دست خط امام جعفر صادق‌(ع)
۱۳۹۹-۰۳-۲۹
 دو قرآن نفيس منسوب به دست‌خط امام صادق(ع) در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوی موجود است که به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است.
کتابخانه رضوی مزین به قرآن منسوب به دست خط امام جعفر صادق‌(ع)

سيد محمدرضا فاضل هاشمي؛ مسئول امور مخازن کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیان این مطلب گفت: در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، قرآن‌هایی نفیس منسوب به دستخط مبارک ائمه معصومین(ع) نگهداری می‌شود که دو قرآن منسوب به دستخط مبارک ششمین امام شیعیان در میان این نفایس ارزشمند چشم نوازی می‌کند.
وی یکی از این دو نسخه را موقوفه شاه طهماسب صفوی به آستان قدس رضوی دانست و در خصوص ویژگی‌های آن گفت: این نسخه که بر روی پوست نوشته شده، شامل جزءهای 9 تا 11 قرآن است. قسمتی از این نسخه به خط کوفی بوده و اندازه اوراقش 16 در 23، قطع آن بیاضی، سرسوره‌ها به زر و تعداد اوراق آن نیز 58 است.
مسئول امور مخازن کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در اين باره اضافه کرد: دو صفحه اول اين قرآن، دارای ترنج ستاره‌ای شکل مذهب و مرصع، فواصل آيات نقاط شنگرفی و زنگاری، تمام صفحات دارای جداول زر و الوان، سرسوره‌ها به خط کوفی زرين و تحرير مشکي و جلد آن جلد سوخت است.
فاضل هاشمی افزود: مُهر واقف مربوط به پیش از سال 972 قمري نیز در پشت صفحه اول حک شده است.
وی واقف دیگر نسخه نفیس منسوب به امام جعفر صادق را شاه عباس صفوی عنوان کرد و گفت: این اثر در سال 1308 توسط این پادشاه ایرانی وقف آستان رضوی شده است که وقف‌نامه آن را شيخ بهايی بر روی کاغذ کتابت کرده است.
فاضل هاشمی با بیان اینکه بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم سلطان برادر بایسنقر میرزا و پسر شاهرخ تیموری است، که یکی از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود به ویژه در خط ثلث و محقق به شمار می‌رود، تصریح کرد: جلد این اثر نیز جلد سوخت نفیس بوده و در قرن 9 در زمان ابراهیم سلطان بن شاهرخ تیموری در سال 831 قمری ساخته شده و جزء شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی است.

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir/fa/214111
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید