مدیریت بحران در زندگی از نگاه قرآن
بررسي مديريت بحران از منظر قرآن
۱۳۹۹-۰۴-۱۲
این پژوهش با عنوان «بررسی مدیریت بحران از منظرقرآن» رویکرد این کتاب آسمانی را درمواجهه با بحران در زندگی فردی واجتماعی انسان بیان می دارد.

 بررسي مديريت بحران از منظر قرآن/ نگارنده: سارا محمدي.- استاد راهنما: محمد فلاحي قمي؛ استاد مشاور: رضا باقي‌زاده.- کارشناسي ارشد (مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران، معاونت پژوهش، قم، مرکز آموزشهاي غيرحضوري) ؛ ‎۱۳۹۷.
 توصیفگر:  بحران، مدیریت، مدیریت بحران، قرآن، رهبری               شماره راهنما: ب352م458/ 297
چکیده
     نوشتار حاضر با عنوان «بررسی مدیریت بحران از منظرقرآن» رویکرد این کتاب آسمانی را درمواجهه با بحران در زندگی فردی واجتماعی انسان بیان می دارد. شناخت بحران بخش مهمی ازفرآیند مدیریت بحران است. مدیریت بحران ایده آل آن است که به موفقیت تبدیل گردد. مدیریت اسلامی بحران ها تنها به عناصر مادی وظاهری بسنده نکرده و از موئلفه های معنوی و متافیزیکی نیز بهره می گیرد.از  انجا که بحث مدیریت بحران یکی از امور مهم در زندگی روزمره جوامع انسانی است، از طرفی خداوند تمام شئون زندگی انسان را مدیریت می کند و مهم ترین منبع برای کشف نظر خداوند پیرامون مدیریت بحران، قرآن کریم است، بنابراین رجوع به قرآن برای دریافت راه حل ها و راه کارها دراین موضوع، بسیار حائز اهمیت است و ارائه الگویی دینی وقرآنی دراین باره برای آن که به افراد شایسته جامعه کمک فکری ومعنوی شود، لازم وضروری به نظرمی رسد. با بررسی کلماتی درقرآن که به مدیریت و بحران اشاره دارد یعنی یا نزدیک به معنای آن هاست یا دارای مصادیق مشترک با آن هاست، می توان گفت که ازنگاه قرآن کریم بحران ومصادیق آن فی نفسه امری پسندیده و مطلوب نیست اما جزء طبیعت جامعه انسانی بوده و وضعیتی گریزناپذیراست. بحران هم دارای ابعاد منفی است مانند ترس واضطراب، تزلزل باورهای دینی، انحطاط جامعه و... وهم دارای ابعاد مثبت است مانند عبرت آموزی از حوادث، خروج از بن بست در زندگی، استقامت و پایداری .... که مدیریت آن ها از منظر قرآن بیان شده است. هم چنین در این نوشتار سعی برآن شده که مهمترین بحران ها و مدیریت آن ها ازمنظر قرآن بیان شود. مثلا مسئله هویت دینی یکی ازمهمترین بحران های فردی، مسئله طلاق یکی از مهمترین بحران های خانوادگی ، مساله ربا یکی ازمهمترین بحران های اقتصادی، اختلاف و تفرقه یکی ازمهمترین بحران های اجتماعی و... با توجه به تحقیق، نتیجه می گیریم که بحران آزمونی است که هم می توان بستر رشد باشد وهم بستر پسرفت وگمراهی. رجوع به قرآن در مواردی که هنوزبحران بالقوه است وخطرات آن نمایان است مانع بروز بحران می شود و اگر بحرانی رخ داده، دریافت مدیریت صحیح و دینی آن بحران، مانع بیراهه رفتن وقرار گرفتن فرد یا جامعه در بحران دیگری می گردد. قرآن کریم از انبیاء علیهم السلام به عنوان مدیران الهی بحران نام می برد که هرکدام با توجه به بحران های موجود در جامعه خود از روش های مختلفی برای مدیریت آن ها استفاده نمودند. در میان آن ها، عملکرد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نمونه بارز مدیریت بحران است که در برابر مشرکان، منافقان و در غزوه ها از روش های گوناگونی استفاده نمودند. این تحقیق، توصیفی تحلیلی است و جمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ای وفیش برداری از کتاب های تفسیری، روایی و کتاب های تخصصی در موضوع مدیریت بحران می باشد.
  

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید