کتابخانه وزیری یزد گنجینه ای از آثار خطی منسوب به امام رضا(ع)
۱۳۹۹-۰۴-۱۵
رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد گفت: مجموعه ارزشمندی مربوط به حضرت رضا(ع) در كتابخانه وزيری يزد از کتابخانه ‌های وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می ‌شود.
کتابخانه وزیری یزد گنجینه ای از آثار خطی منسوب به امام رضا(ع)

 

رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد گفت: مجموعه ارزشمندی افزون بر 100 نسخه خطی و چاپ ‌سنگی نفيس مربوط به حضرت رضا(ع) شامل تأليفات، احاديث و روايات و شرح و حاشيه آن در كتابخانه وزيری يزد از کتابخانه ‌های وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می ‌شود.

 

به گزارش آستان نیوز، محمدرضا ملک ‌ثابت 7 نسخه از این مجموعه ارزشمند را مربوط به اثر ارزشمند خطی «عيون اخبارالرضا(ع)» عنوان کرد.

وی «صحيفه الرضا(ع)» را که در سال 966ق، به قلم عبدالله‌ بن عبدالكريم به خط نسخ كتابت شده قديمی ‌ترين نسخه خطی در این مجموعه ارزشمند عنوان کرد که از كتب معتبر شيعه به شمار می رود و شامل مجموعه رواياتی است كه امام رضا(ع) از اجداد پاکشان از حضرت رسول(ص) روايت كرده ‌اند.

ملک ثابت «رساله ذهبيه» منسوب به امام رضا(ع) و ترجمه آن را از ديگر آثار ارزشمند خطی این كتابخانه دانست و توضیح داد: اين رساله از نفيس ترين و گرانبهاترين مواريث اسلامي در زمينه دانش پزشكي بوده و به طور مختصر مشتمل بر رشته ‌هايی از علوم پزشكی مانند علم تشريح، زيست‌ شناسی(بيولوژی)، وظايف ‌الاعضاء(فيزيولوژی)، علم ‌الامراض(باكتريولوژی)، بهداشت فردی، دانش شيمی و تغذيه است كه بخش زيادی از طب پيشگيری را نيز بيان می ‌كند.

وی همچنین «فوائدالرضويه» را يكی از نسخه‌ های ارزشمند اين گنجينه عنوان کرد كه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سيد علی ‌محمد وزيری به كتابخانه وزيری اهدا شده است. اثری که شرح حديث «رأس‌الجالوت» تأليف «قاضی سعيد قمی» بوده و به خط نستعليق 22 سطری كتابت شده است.

رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد در ادامه، به برخی کتاب های چاپ‌ سنگی اشاره کرد و كتاب «تحفة الرضويه» اثر نوروز علي ‌بن محمدباقر بسطامی را از مهم‌ ترين آثار چاپ سنگی درباره امام رضا(ع) عنوان کرد که در كتابخانه وزيری نگهداری می شود و در سال 1288ق در تهران در چاپخانه آقا ميرزا علي ‌اكبر به خط نسخ چاپ شده است.

ملک‌ ثابت همچنین به برخی دیگر از آثار موجود در کتابخانه وزیری اشاره و تصریح کرد: «ك‍اش‍ف ال‍ن‍ق‍اب ف‍ي ت‍ف‍س‍ي‍ر ع‍ي‍ون ال‍رض‍ا(ع)»،‏ «‏‏فقه الرضا(ع)» منسوب به علي ‌بن موسی الرضا(ع)، ‏«ف‍ردوس ال‍ت‍واري‍خ»، جلد دوازدهم «بحارالانوار» از م‍ح‍م‍د باقر‌ب‍ن م‍ح‍م‍د‌ت‍ق‍ي مجلسي و کتاب «احتجاج»، آثار ارزشمندی است که نسخه‌ های نفیسی از آن ‌ها در کتابخانه وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌ شود.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید