مفسر مصلح، نگاهی به روش تفسیری شهید مطهری
۱۳۹۹-۰۴-۲۴

                                             

مفسر مصلح

 

پدید آورنده: اباذر حبیبیان

مشخصات نشر: تهران: دانشگاه امام صادق.

مشخصات ظاهری: 147 ص.

شماره دیویی: ح گ/634 ک 171/ 297

 

    در جهان اسلام و در عصر حاضر، چه در میان اهل تسنن و چه در میان شیعه، مصلحان زیادی ظهور و بروز کرده اند که معمولا از سید جمال الدین اسدآبادی به عنوان سر سلسله آن ها یاد می شود و بزرگ ترین و موفق ترین آن ها نیز کسی جز امام خمینی (ره) نمی باشد.

   برخی از این مصلحان دچار تجددگرایی های افراطی و علوم زدگی شدند و برخی نیز گرایش شدید به وهابی گری پیدا کردند. در این میان مصلحانی که پایه های فکری قوی تری داشته اند و اسلام را به عنوان یک نظام فکر هماهنگ و به صورت یک مکتب تلقی کرده و یک سلسه مبانی و اصول ثابت داشته اند توانسته اند از انحراف مصون بمانند که بدون شک یکی از این مصلحان، استاد شهید مرتضی مطهری است.

   شهید مطهری را باید از مصادیق برجسته مفاخر علمی و مذهبی جهان اسلام در قرن اخیر دانست. استفاده از محضر بزرگان حوزه در علوم مختلف، حضور دانشگاه و عرصه های سیاسی- اجتماعی، ارائه مقالات و تألیف کتب در موضوعات گوناگون دینی و اجتماعی و... از ایشان یک اندیشمند توانا و یک مصلح بزرگ در اذهان به یادگار گذاشته است. او به دنبال ارائه تصویری شفاف، زیبا، عقلانی و کاربردی از اسلام بود، لذا آنچه می گفت و می نوشت همواره در خور نیاز زمانه اش و به خاطر عشقی بود که به اسلام عزیز داشت. حرکت و نوع فعالیت شهید مطهری را باید به عنوان یک مصلح اجتماعی در ادامه نهضت بیدارسازی امت اسلامی در یک و نیم قرن اخیر دانست و شعار «بازگشت به قرآن کریم» که در این نضهت بر سر زبان ها افتاد، در افکار و رفتار و گفتار و آثار ایشان نیز عینیت کامل یافته است. تأکید و تکیه ایشان به منابع اصیل اسلامی (خصوصا قرآن کریم) باعث شد تا در مباحث گوناگونی که مطرح می کرد بدون این که داعیه اش را داشته باشد در وادی تفسیر قرآن کریم گام نهد و به خصوص تفاسیر موضوعی متعددی را ارائه دهد، و علاوه بر آن جلسات عمومی تفسیر قرآن کریم که در نوار ضبط و از روی آن پیاده شده و تاکنون حدود دوازده جلد از آن به چاپ رسیده با توجه به دغدغه ای که نسبت به مسائل اجتماعی، اخلاقی و تربیتی داشته، در نوع خود بسیار جذاب و پربار است.

   شهید مطهری یک مصلح احتماعی است و طبیعی است که آنچه بیان می کند و عرضه می دارد بیش از همه حول مسائل اجتماع و نیازهای آن از جمله مسائل اخلاقی و تربیتی باشد و تفسیری هم که از لابه لای این آثار جمع آوری و بررسی شود، هم از لحاظ حجم و هم از لحاظ موضوع و شاخصه های رویکرد تفسیری به شخصیت و نوع فعالیت استاد نزدیک تر و شبیه تر باشد.

   در این کتاب (هر چند به اجمال) به بررسی روش تفسیری شهید مطهری در آثارش می پردازیم. روش شهید مطهری در تفسیرقرآن کریم می تواند الگویی باشد برای مبلغان دینی، مفسران و معلمان قرآن کریم و عموم مربیان؛ و تحقیق در این باره گامی در جهت ترویج تدبر و فهم صحیح قرآن کریم در جامعه خواهد بود، إنشاالله تعالی.

(تدوین متن: زینت صادقی)

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید