معرفی پایان‌نامه‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی با محوریت امام حسین(ع).
۱۳۹۹-۰۶-۰۵
به مناسبت فرارسیدن ماه عزای سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
معرفی پایان‌نامه‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی با محوریت امام حسین(ع).

 

به مناسبت فرارسیدن ماه عزای سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی برخی از پایان‌نامه‌های رشته علوم قرآنی و حدیث مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه را با محوریت امام حسین(ع) معرفی کرد.

به گزارش آستان نیوز، دانشگاه علوم اسلامی رضوی در راستای تشریح و ترویج فرهنگ عاشورایی در سطح جهان اسلام، دانشجویان رشته علوم قرآنی و حدیث را به انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ها با محوریت نهضت و حماسه امام حسین(ع) تشویق می‌کند و تاکنون برخی از پایان‌نامه‌ در این دانشگاه با موضوع نهضت امام حسین(ع)، حماسه امام حسین(ع) و ... دفاع و منتشرشده است.

 

تجلی کلام الهی در حماسه حسینی

نخستین پایان‌نامه دانشگاه علوم اسلامی رضوی با محوریت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) «تجلی کلام الهی در حماسه حسینی» نام دارد که نویسنده در این پایان‌نامه به بررسی و تحلیل حماسه حسینی(ع) به‌عنوان مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام، شناخت این حماسه شورانگیز با نگاهی جامع، پیوند عمیق قرآن و عترت در آینه حادثه عاشورا، اهداف، رفتارها، گفتارها، استدلال‌ها و احتیاج‌های امام حسین(ع) در این حماسه برگرفته از آیات ارزشمند قرآن کریم، نقل و تحلیل گزارش‌های معتبر تاریخی و آشکارسازی برخی زوایای قرآنی حماسه حسینی می‌پردازد.

نویسنده این پایا‌ن‌نامه در بخش نخست بر «تجلی قرآن در گفتار نقش‌آفرینان کربلا» تأکید دارد و در چهارفصل ازجمله «جری و تطبیق»، «اثرپذیری واژگانی از قرآن»، «تفسیر قرآن در حماسه حسینی» و «حضور نمادین قرآن در حماسه حسینی» به تحلیل و بررسی آن می‌پردازد.

همچنین در بخش دوم این پایان‌نامه «تجلی قرآن در رفتار نقش‌آفرینان کربلا» بازگو می‌شود که «ذکر و یاد خدا در اردوگاه حسینی» و «امربه‌معروف و نهی از منکر» از عناوین این بخش هستند.

این پایان‌نامه توسط محسن نورانی نگاشته شده است که در سال 84 پس از دفاعیه موفق در 125 صفحه چاپ و منتشر شد.

 

مبانی قرآنی نهضت امام حسین(ع)

«مبانی قرآنی نهضت امام حسین(ع)» یکی دیگر از پایان‌نامه‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی است که بر پیوند میان قرآن و ابعاد مختلف رخداد عاشورا تأکید می‌کند و نویسنده در این پژوهش معتقد است با پیش‌فرض‌های قرآنی ‌می‌توان فهم صحیح و کاملی از این قیام داشت و با ترسیم الگویی از این نهضت، وظیفه قرآنی همه مسلمانان را در طول تاریخ مشخص کرد.

این پایان‌نامه در پنج بخش همچون «کلیات»، «اصول اعتقادی»، «اصول اخلاقی»، «اصول عرفانی» و «مبانی سیاسی-اجتماعی» به بررسی موضوعات ازجمله «مفهوم شناسی»، «اعتلای کلمه‌الله»، «ذلت ناپذیر»، «شهادت‌طلبی»، «روشن گرایی و اصلاح امت»، «مبارزه با ستمکاری» و ... پرداخته است.

یاسر دلشاد نویسنده این پایان‌نامه است که در سال 92 با دفاعیه موفق در 157 صفحه چاپ و منتشر شد.

 

تجلی قرآن در دعای عرفه امام حسین(ع)

پایان‌نامه دیگر دانشگاه علوم اسلامی رضوی با محوریت سیدالشهدا(ع) به تجلی قرآن در دعای عرفه امام حسین(ع) اشاره دارد و در سه بخش به تحلیل و توصیف آیات قرآنی نهفته در این دعای شریفه و شیوه تأثیرپذیری مستقیم و غیرمستقیم این دعا از قرآن می‌پردازد.

این پایان‌نامه در بخش «تجلی مستقیم و قرآن در دعای عرفه» به بررسی «تصریحات»، «اقتباسات» و «تلمیحات» پرداخته و در بخش دوم به «تأثیرپذیری غیرمستقیم» در دو بحث «دیدگاه‌های کلی و شرح معارف دینی» می‌پردازد از همین رو مسئله اصلی این پایان‌نامه، میزان برداشت‌های مستقیم و غیرمستقیم از قرآن در دعای عرفه است.

نگارنده این مقاله علمی سید مهدی موسی است که در سال 94 پس از دفاعیه موفق در 406 صفحه چاپ و منتشر شد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
سایت آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید