نقد و بررسی «ادبیات عاشورایی کودک و نوجوان» در وبینار تخصصی دانشگاه امام رضا(ع)
۱۳۹۹-۰۶-۱۱
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار کرد.
نقد و بررسی «ادبیات عاشورایی کودک و نوجوان» در وبینار تخصصی دانشگاه امام رضا(ع)

 

گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، به صورت وبینار «ادبیات عاشورایی کودک و نوجوان» را به نقد و بررسی گذاشت.

به گزارش آستان نیوز، دکتر حمیدرضا نویدی مهر؛ استاد دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در این جلسه، ادبیات عاشورایی نوجوانان را با نگاهی به منظومه ظهر روز دهم قیصر امین پور مورد بررسی قرار داد، طی سخنانی فرهنگ عاشورا را تنیده شده در فرهنگ ایرانیان عنوان کرد که تا به امروز به عنوان جریان زنده در جامعه تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به وجود رگه های شعر عاشورایی در اشعار شاعران شیعی مذهب قرن 4 به بعد، رنگ و بوی این جریان ادبی را بعد از انقلاب پر رنگ تر عنوان کرد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی با اشاره به ضرورت ها و بایدها در بخش ادبیات عاشورایی تصریح کرد: در حوزه ادبیات عاشورایی کودک و نوجوان و بزرگان همچنان جای کار بسیار است.

نویدی، خلاء ادبیات عاشورایی نوجوانان در دوران معاصر، مواجه نمادین تکراری و کلیشه ای با واقعه عاشورا و نبود شاه کارهای ادبی در این حوزه، را برخی از خلا های آن عنوان کرد و گفت: آفرینش های ادبی عاشورا در حوزه کودک و نوجوانان ناقص و ناشیانه است و پشتوانه تاریخی ندارد و نگارندگان آن مطالعه کافی در خصوص این واقعه نداشتند.

وی همچنین عوامانه نگری و شعارزدگی آثار عاشورایی نوجوانان را از دیگر چالش های این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: نبود روحیه تفکر و اندیشه ورزی در آثار مرتبط، تاکید بیش از حد به جنبه های دراماتیک و حزن انگیز واقعه کربلا به جای ابعاد سازنده ومفاهیم آن می تواند به تولید محتوا در این عرصه خدشه وارد کند.

وی در ادامه داشتن پشتوانه علمی و مطالعات عمیق و دقیق از سوی پدید آورندگان، روشنگری و تبیین مفاهیم و پیام عاشورا به نسل امروز، جامع نگری و پرهیز از نگاه های تک بعدی، جایگزینی نگاه حماسی و عرفانی به جای مرثیه گویی و منقبت خوانی صرف، تبیین مفهوم عشق در واقعه کربلا، بهره گیری از ظرفیت بالای حادثه کربلا در انتقال پیام ها و آموزه های دینی و انسانی و تبیین هنرمندانه عظمت قیام عاشورا و ابعاد متنوع آن برای نوجوانان که برای معرفی آثار ویژه نوجوانان را برخی از شاخص هایی عنوان کرد که در تولید محتوای متناسب با این قشر از جامعه باید به آن توجه شود.

حمیدرضا نوید مهر همچنین «منظومه روز دهم» را از شاه کارهای زنده یاد قیصر امین پور به عنوان شاعری دغدغه مند عنوان کرد که دنیای فکری کودک و نوجوان برای او حائز اهمیت بود.

وی با اشاره به فعالیت های ادبی این شاعر معاصر گفت: در جایگاه سردبیری نشریات سروش کودک و سروش نوجوان وی آثار بسیار اززشی را برای این گروه به نمایش گذاشته و سهم بزرگی در این بخش داشته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قیصر امین پور به ارزش های دینی و انقلابی اعتقاد داشت و بدور از دغدغه کسب درآمد و موقعیت اجتماعی در مفاهیم و آثار خود به آن پرداخته است.

وی تصریح کرد: رویکرد عالمانه و جریان ساز در ارائه مفاهیم دینی و آیینی به نوجوانان در آثار او بسیار محسوس است که باید به آن توجه داشت.

مریم جلالی؛ پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دیگر سخنران این جلسه مجازی نیز پیرامون چرایی ادبیات عاشورایی و تناسب آن با گروه های سنی مطالبی را ارائه داد.

وی با بیان اینکه رویکردهای متفاوتی در حوزه ادبیات کودک وجود دارد گفت: انتقال هویت دینی بایسته است و برنامه ریزی و تداوم نیاز دارد.

جلالی در حوزه ادبیات عاشورایی کودکان تامین منابع و توجه به آثاری که در این حوزه خلق می شود را مهم عنوان کرده و افزود: کودک به عنوان عضو جامعه اسلامی هر ساله شاهد برگزاری مراسم های ماه محرم است و بر خانواده ها شایسته است که زیبایی های رفتاری و اخلاقی بزرگان دین را به این قشر از جامعه معرفی کنند و برای گروه سنی کودک و خردسال که همه عالم از دیدگاه او مثبت و زیباست به ظلم هایی که به بزرگان دین روا شده است کمتر ورود پیدا کنند.

مهدی فردوسی مشهدی پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز پیرامون نقد رویکردهای ادبیات عاشورایی کودک و نوجوان نیز در ادامه این جلسه مطالبی را ارائه کرد.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
سایت آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید