مباهله
۱۳۹۹-۰۷-۲۹

 

پدید آورنده: جمعی از نویسندگان

مشخصات نشر: مشهد: بنياد پژوهشهاي اسلامي،1398.

مشخصات ظاهری: 228ص.

شماره دیویی: 215م 297/936

معرفی کتاب:

     یکی ازحوادثی که پیام مهم ولایت و امامت را در خود جای داد، حادثه مباهله و نیز آیه است که دلالت دارد، پیامبر و همراهانش در صحنه مباهله که به گواهی حدیث و تاریخ، علی، فاطمه و حسینین(ع) بوده اند، افضل از همه افراد جامعه اسلامی اند. همچنین آیه مباهله بیان می کند که علی نفس و جان رسول الله(ص) است که قطغا دلالتی صریح دارد براینکه علی پس از پیامبر افضل از همه بشریت است؛ زیرا در افضلیت و برتری رسول خاتم که تردیدی نیست و خداوند در این آیه علی را جان پیامبر می داند و آنکه مساوی با نفس رسول خداست، نیز این برتری را بر دیگران دارد. گرچه مباهله که یک مبارزه معنوی است بین پیامبر و همراهانش از یک طرف و نمایندگان نصارای نجران در طرف دیگر واقع نشد و نجریان حاظر به مباهله نشده و عقب نشینی کردند، ولی اصل این ماجرا و آیه نازل شده به این مناسبت، حقایق روشنی در باب افضلیت علی و اهل بیت(ع) ونیز از آنجا که امام باید برترین مردم پس از پیامبر باشد، امامت آن حضرت را بیان می کند. 

     اهمیت این ماجرا و موضوع امامت که مهمترین دستاورد آن است، مسلمانان را بر این وا می دارد که روز مباهله را به مانند روز غدیر گرامی بدارند و مجالس شادی، شکر و بیان فضایل اهل بیت را با شکوه برگزار کنند و نیز دانشمندان درگفتار و قلم خود به تبیین بیشتر جایگاه اهل البیت و امامت بپردازند.

     اثر پیش رو، مشتمل بر ده مقاله تحقیقی درباره مباهله پیامبر گرامی اسلام با نمایندگان نصارای نجران است که چند تن از دانشوران بنیاد پژوهشهای اسلامی از دیدگاه های متفاوت، به نگارش آن ها پرداخته اند. (برگرفته ازصفحات 11 و12کتاب)

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
برداشت نویسنده از مطالعه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید