کرامت و حقوق انسان در نهج‌البلاغه
۱۳۹۹-۰۸-۰۳

پدیدآور: محمد حکيمي

مشخصات نشر: مشهد: بنياد پژوهشهاي اسلامي، ۱۳۹۹.

مشخصات ظاهری: ۱۲۱ ص.

شماره دیویی: ح ش/ 845 ع 297/65

معرفی کتاب: 

بالاترین ارج‌گذاری به کرامت انسان و گرامیداشت جایگاه او، در سخنان امام علی(ع) و نهج‌البلاغه آمده است که نسخه­ ی دومی ندارد و مدعیان حقوق بشر امروز، اندکی از آن را در منشورها و پیمان‌های خود نیاوردند یا اگر از حقوقی در زبان و نوشته دم زدند آن را در عمل نشان ندادند.

 ویژگی حقوق انسان در حکمت‌های علوی آن است که امام علی(ع) به هر چه می‌اندیشیدند و یا بر زبان آورده‌اند، با تمام وجود عمل کرده تا آیندگان و انسان‌ها بدانند که مکتب امام، تنها مکتب ارائه ­ی منشورها و قوانین به ظاهر زیبا در زبان نیست که در عینیت و عمل به گونه‌ای دیگر باشد، بلکه مکتبی عینی و عملی است.

کتاب«کرامت و حقوق در نهج البلاغه» به قلم محمد حکیمی پیرامون مقام، کرامت انسانی و حقوق بشر و هم­چنین رفتار حضرت علی(ع) در دوران زمامداری خویش نگاشته شده است.
این نسخه که چکیده‌ای از رفتارهای انسانی حضرت علی(ع) را بیان می‌کند، شامل ۱۸ بخش با مباحث و موضوعاتی همچون، «­انسان دوستی»، «­سرچشمۀ کرامت شناسی»، «معیار ارزش در جامعه انسانی و حقوق متقابل» و....است که هدف تمامی این‌ها بهبود روابط در میان افراد جامعه و احترام گذاشتن به حقوق یکدیگر است که به واقع اگر هر کس به حق دیگران و زمامداران تعهد و پایبندی نشان دهد، دیگران نیز به حقوق او متعهد خواهند بود.

 

 

 

منبع:
برداشت نویسنده از کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید