ازدواج پیامبر اسلام (ص) و خدیجه کبری(س) بهترین الگو برای جوانان
۱۳۹۹-۰۸-۰۶
دهم ربیع الاول سالروز ازداوج آسمانی پیامبر اسلام (ص) و خدیجه کبری(س) است و اگر خانواده ها و جوانان به پیام های این پیوند آسمانی توجه کنند قطعا شاهد کاهش طلاق و افزایش آمار ازدواج خواهیم بود که مهم ترین پیام آن پرهیز از تجملات و مهریه های سنگین است.
ازدواج پیامبر اسلام (ص) و خدیجه کبری(س) بهترین الگو برای جوانان

 امروز دهم ریبع الاول یادآور پیوندی آسمانی و تاریخی است که سرنوشت انسان ها را عوض کرد و این پیوند بزرگ و تاریخی سبب شد تا انسان ها از جهالت بیرون بیایند و به راه مستقیم و مسیر کمال دست پیدا کنند و این موضوع مهم در نتیجه ازدواج تاریخی و با ارزش پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرت خدیجه سلام الله علیها در دهم ربیع الاول است.

دهم ربیع الاول یادآور روزی است که حضرت خدیجه (س) به خانه حضرت محمد (ص) می‌آید تا یار رسول خدا، نخستین زن مسلمان و مادر بانوی دو عالم حضرت فاطمه سلام الله علیها شود و 25 بهار از عمر پر برکت رسول خدا (ص) می‌گذشت که زندگی مشترک خود را با بانوی پاکدامن حجاز حضرت خدیجه (س) آغاز کردند و بهترین ثمره این پیوند آسمانی وجود اطهر صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) و بقای نسل آن حضرت از این طریق بود.

۲۸ سال قبل از هجرت در روز دهم ریبع الاول پیامبر گرامی اسلام (ص) با حضرت خدیجه کبری (س) ازدواج کردند و این پیوند آسمانی جز یکی از رویداد‌های مهم تاریخی محسوب می شود؛ حضرت خدیجه سلام الله علیها یکی از ثروتمندترین زنان دوران خود بودند و تمام مال، جان و نفس خود را فدای اشاعه دین مبین اسلام کردند و حامی بسیار بزرگ و خوبی برای همسر خود پیامبر مکرم اسلام (ص) بودند.

پیوند مبارک پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرت خدیجه علیهاالسلام پیوندی الهی بود که در به ثمر رساندن رسالت عظیم و پرخطر پروردگار نقش عظیمی را ایفا کرد و این پیوند آسمانی زمانی اتفاق افتاد که جهل و بت پرستی در شهر مکه رواج یافته بود و در این راستا خداوند متعال نیز در سایه رحمت خویش در دل این دو زوج مهربان چنان محبتی ایجاد کرد که هرگز در این مسیر پر خطر، اندکی تزلزل و تردید بر خویشتن راه ندادند و محکم در راه اسلام گام برداشتند تا انقلاب عظیم محمدی به ثمر بنشیند و ندای لا اله الا اللّه در قلب های خفته مردمان احیا شود.

ماجرای ازدواج رسول اکرم (ص) و حضرت خدیجه

ازدواج پیامبر با «خدیجه» شباهتی به ازدواج‌های شناخته شده نداشت بلکه در نوع خود بی نظیر و دارای ویژگی‌هایی بود چراکه این پیوند مبارک و مقدس نه ثمره زودگذر و دوستی بی پایه و اساس بود و نه برخاسته از انگیزه‌های مادی یا دیگر امور و اغراض و اهداف رایج که در ازدواج چهره‌های مشهور و سرشناس دنیا وجود دارد و هدف‌های سیاسی هم در امضاء و تشکیل این زندگی مشترک و ساختار آن، نقشی نداشت.

همه چیز از آن سفر اقتصادی شروع شد که حضرت محمد(ص) همسفر کاروان تجاری حضرت خدیجه(س) شد هرچند فاصله زیادی میان سطح زندگی پیامبر و ثروتمندترین بانوی عرب بود، اما آن بانوی خردمند شنیده بود و خوب می‌دانست که آینده درخشان و بسیار امیدبخشی در انتظار پیامبر است بر این اساس بود که بانوی پرشرافت حجاز، برنامه پیوند با پیامبر را تهیه کرد و خود با قداست و هوشمندی ویژه‌ سخن را در مورد آن مطلب با پیامبر اکرم (ص) آغاز کرد و از آن حضرت تقاضا نمود که گام به پیش نهد و از راه پدرش «خویلد» یا عمویش از او خواستگاری نماید، اما پیامبر با وجود پیشگامی بهترین و ثروتمندترین بانوی جهان عرب برای پیوند با او، بهتر می‌دید که با بانویی که از نظر اقتصادی و مادی با او هماهنگ باشد زندگی مشترک را آغاز کند و به همین دلیل هم از «خدیجه» پوزش خواست و به او پاسخ مثبت نداد.

اما از آنجایی که «خدیجه» بانویی خردمند، دوراندیش، آگاه و بافضیلت بود در برابر دلیل پاسخ منفی پیامبر به ازدواج با او گفت: «آیا کسی که تصمیم گرفته است خویشتن را به پیامبر ببخشد و جان ناقابل را فدای او کند، برای او مشکل است که ثروت و دارایی خویش را نیز بر او ببخشد و هر آنچه دارد همه را نثار قدم دوست کند؟» و با این دیدگاه بود که از پیامبر تقاضا نمود تا عموهای خویش را به خانه پدرش "خویلد" گسیل دهد و بطور رسمی از او خواستگاری کند.

عموهای پیامبر گرامی اسلام (ص)پس از شنیدن این خبر شادی بخش که در نوع خود بی نظیر بود، شگفت زده شدند و عمه‌های آن حضرت نیز با شنیدن خبر این پیشنهاد از سوی بانوی حجاز، در بهت و حیرت فرورفتند چرا که به راستی هم، رخداد شگرفی بود!! آنها به اقامتگاه بانوی حجاز شتافتند و او را از پدرش «خویلد» یا عمویش، برای پیامبر خواستگاری کردند و وقتی موضوع مهریه پیش آمد که باید مهریه‌ای درخور مقام و موقعیت بانوی بزرگ حجاز از سوی پیامبر تقدیم گردد در این لحظات بود که بانوی حجاز به کار جالب و شگرفی دست زد و با هدیه نمودن چهار هزار دینار به پیامبر گرامی اسلام (ص)، از آن گرانمایه جهان هستی تقاضا کرد که آن را به عنوان مهریه به پدرش «خویلد» بپردازد، گرچه در یک روایت آمده است که جناب «ابوطالب» مهریه را با سرفرازی و شادمانی از اموال خویش تقدیم داشت و پیمان زندگی مشترک به امضاء رسید.

این پیوند مبارک به بهترین صورت تحقق پذیرفت و پیامبر به تقاضای «خدیجه» به اقامتگاه او گام نهاد و از آن لحظات به یادماندنی بود که دیگر «خدیجه» همواره احساس می‌نمود که نیکبختی در کامل‌ترین شکل ممکن به او روی آورده و خورشید خوشبختی‌اش طلوع کرده چراکه او به بزرگترین آرزوی خویش یعنی ازدواج با پیامبر اسلام (ص) رسیده بود.

بانوی بزرگ حجاز در این زندگی مشترک پسرانی بدنیا آورد که همگی آنان در کودکی از دنیا رفتند و دخترانی به نام‌های «زینب» و «ام کلثوم» و «رقیه» و «فاطمه» به او و پیامبر ارزانی شد که کوچکترین، اما برترین و پرشکوه‌ترین آنان حضرت فاطمه (س) بود.

ازدواج پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرت خدیجه(س) الگویی مناسب برای جوانان

ازدواج پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه سلام الله علیها ویژگی ها و پیام هایی را به دنبال دارد که می توان به پرهیز از نگاه مادی، شناخت و آگاهی، مشورت، پرهیز از تجملات، پرهیز از تعیین مهریه های سنگین و غیره اشاره کرد و این پیوند آسمانی می تواند الگوی خوبی برای جوانان امروزی و خانواده ها در امر ازدواج باشد تا از برخی آداب و رسوم غلط و افراطی در بحث ازدواج پرهیز کنند و سبب تسهیل ازدواج جوانان شوند.

اولین پیام ازدواج پیامبر گرامی اسلام (ص) و حضرت خدیجه (س) این است که جوانان به خاطر ثروت با کسی ازدواج نکنند و در ازدواج‌ها باید هماهنگی از نظر اقتصادی بین زوجین رعایت شود و همچنان که پیامبر گرامی اسلام (ص) به اموال خدیجه کبری (س) توجهی نداشتند و معیارشان برای ازدواج پرداختن و توجه کردن به موضوعات مهمی از جمله ایمان و اخلاق بوده است.

پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه (س) با آگاهی و شناخت کامل از اخلاق، رفتار و خانواده همدیگر، ازدواج کردند و این بزرگواران با متانت، وقار و درایت اقدام به این پیوند آسمانی کردند اما امروزه می بینیم که جوانان در امر ازدواج کمتر به این موضوع توجه دارند و بدون داشتن هیچ معیاری برای ازدواج اقدام به تشکیل خانواده می‌کنند که این موضوع برای زندگی مشترک آنان آسیب های بسیاری را به دنبال دارد که یکی از این آسیب ها بحث منفور طلاق است که متاسفانه در جامعه افزایش می یابد.

مهریه های سنگین مهم ترین و بزرگترین موانع بر سر راه ازدواج جوانان

جوانان امروزی برای امر ازدواج اقدام به هیچ مشورتی با خانواده ها وبزرگان نمی کنند و با یک نگاه و علاقه سطحی و یا داشتن شناخت چند روزه در این راستا قدم بر می دارند در حالی که پیامبر گرامی اسلام (ص) برای ازدواج، با عموی خود ابوطالب مشورت کردند و ایشان را واسطه قرار دادند و حضرت خدیجه (س) نیز با عموی خود، ورقه بن نوفل، صحبت و در مراسمی  با حضور بزرگان دو خانواده عقد ازدواج خود را برگزار کردند.

امروز یکی از بزرگترین موانع و مشکلات جوانان برای ازدواج بحث تجملات توقعات و انتظارات بی حد و اندازه اطرافیان است که مانند سدی بزرگ بر سر راه ازدواج جوانان مشاهده می کنیم در حالی‌که سادگی و بی آلایشی در ازدواج اسلامی توصیه شده است.

حضرت خدیجه(س) مهریه ازدواجش را از مال خودش قرار داد و ضامن مهر خود شد و عدّه‌ای به این امر اعتراض کردند، ‌ابوطالب(ع) جواب داد: «اگر شوهران دیگر مانند فرزند برادر من باشند، زنان به گران‌ترین قیمت‌ها و بیشترین مهریه آنان را طلب خواهند کرد و اگر مانند شما باشند مهر گران از ایشان طلب خواهند نمود» و امروز می بینیم که برخی از خانواده ها اقدام به تعیین مهریه های سنگین می کنند که اغلب مردان توان پرداخت آن را ندارند و قرار دادن چنین مهریه‌هایی که خارج از توان اقتصادی مردان است امر ادواج را با مشکلاتی رو به رو می کند.

برای رسیدن به معیارهای صحیح ازدواج اسلامی باید جوانان در راه کسب تجربه و شناخت و آگاهی بیشتر، با افراد آگاه مشورت کنند و کتب مفیدی که در این زمینه نوشته شده است را بخوانند، بین ملاک‌های واقعی و غیر واقعی تمایز قائل شوند و خود را اسیر معیارهای خیالی و خود ساخته و خرافی نکنند.

خانواده ها نیز باید تجملّات و توقعات بیش از اندازه را کنار بگذارند و واقعیات را آن گونه که هست بپذیرند و جوانان مهریه‌های سنگین را قبول نکنند و به اخلاق و رفتارهای مطلوب و ارزشی بهای بیشتری بدهند و زندگی مشترک خود را بر پایه‌های صداقت، صمیمیت، احترام و محبت بنا گذاری کنند و این را باید بدانیم که اغلب طلاق‌ها، برخی از جرم‌ها و رواج فحشا، اسراف، تأخیر ازدواج، نابسامانی روابط همسران همه و همه ناشی از فاصله گرفتن از الگوهای دینی است.

ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) یکی از بهترین الگوها برای بحث ازدواج است که جوانان و خانواده ها می توانند با الگو قراردادن این رویداد در زندگی خود به بحث تسهیل ازدواج جوانان و تداوم زندگی آنان و کاهش طلاق در جامعه بسیار کمک کنند.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
http://shabestan.ir/detail/News/851301
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید