کتابخوانی از نگاه اهل بیت(ع) / خاطراتی از بزرگان فرهنگ و اندیشه
۱۳۹۹-۰۸-۲۶
 سهم كتاب در انتقال دانش‌‏ها، گاهی به مراتب بيشتر و فراتر از ديگر ابزار آموزشی است. پديد آوردن آثار علمی و فرهنگ مكتوب از توصيه‌‏های مهم اوليای دين است و با كمک به گسترش دانش، به‌عنوان يک ميراث فرهنگی برای نسل‌‏های آينده، ماندگار می‌‏شود.
کتابخوانی از نگاه اهل بیت(ع) / خاطراتی از بزرگان فرهنگ و اندیشه

وقتی كتاب، حاصل انديشه‌‏ها و تجربه‏‌های اهل انديشه و معرفت باشد، كتابخانه نيز كانون همايش صاحب‏نظران و موزه پرطراوت و شاداب دانشمندان و صاحبان معارف خواهد بود.

يكی از مشكلات و كاستی‌‏های جامعه ما، گريز از كتاب و پايين بودن سطح فرهنگ مطالعه است. از آن سو، دامنه علوم و موضوعات و كتاب‌‏ها گسترش يافته است و بايد فرصت و نيروی كتاب خوانان، به خواندن بهترين‌ها و لازم‌ترين‌‏ها اختصاص دهند. از اين رو در هفته كتابخوانی، اهميت اين موضوع بيشتر از قبل مطرح می‌شود تا به عنوان يک فرهنگ در جامعه نهادينه شود.

به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی توصیه‌هایی از اهل بیت(ع) و نیز خاطراتی از بزرگان اندیشه و فرهنگ در این خصوص را در متن ذیل می‌خوانیم.

امام علی(ع):

«الكُتبُ بَساتينُ العُلَماءِ؛ كتاب‏‌ها بوستان‏‌های دانشمندان‏اند»(غررالحكم و دررالكلم ، ح ۹۹۱)

«نِعمَ المُحَدِّثُ الكِتابُ؛ چه سخنگوی خوبی است كتاب»(غررالحكم و دررالكلم ، ح ۹۹۱)

«مَن تَسَلّي بِالكُتبُ لَم تَفُتهُ سَلوَةٌ؛ كسی كه با كتاب آرامش يابد، هيچ آرامشی را از دست نداده است»(غررالحكم و دررالكلم ، ح ۸۱۲۶)


امام صادق(‏ع):

«يأتي عَلَي النّاسِ زَمانُ هَرجٍ لا يأنِسونَ فِيهِ إلاّ بِكُتُبِهِم؛ روزگار پر آشوبی فرا می‏رسد كه در آن روز مردم جز با كتاب‌‏های خود انس نمی‌‏گيرند»(الكافی، ج ۱، ص ۵۲)

خاطراتی از بزرگان فرهنگ و اندیشه

اکبر پوستچیان

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://iqna.ir/fa/news/3935496
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید