حجت‌الاسلام حاتم‌پوری کرمانی: رسالت اخلاقی شیعه در دوران کرونا؛ انفعال معنا ندارد
۱۳۹۹-۰۹-۰۳
نویسنده دانشنامه تشریحی اخلاق شیعه با تأکید بر اینکه در زمان بحرانی مانند شیوع کرونا شیعه نباید منفعل باشد، گفت: رصد هوشمندانه مشکلات اطرافیان و حل آگاهانه آنها از وظایف شیعیان در شرایط کنونی است.
حجت‌الاسلام حاتم‌پوری کرمانی: رسالت اخلاقی شیعه در دوران کرونا؛ انفعال معنا ندارد

حجت‌الاسلام محمدرضا حاتم‌پوری کرمانی، نویسنده مجموعه ۱۸ جلدی دانشنامه تشریحی اخلاق شیعه، در پاسخ به این سؤال که اخلاق یک شیعه حقیقی در زمان اپیدمی کرونا چگونه باید باشد؟ گفت: ضمن رعایت مراقبت‌های بهداشتی لازم برای حفظ جان خود و دیگران، باید هر کاری که می‌تواند برای کمک به نیازمندان، سالمندان و ...انجام داد و این امر در دستور کارمان باشد، چراکه هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست.  

وی تصریح کرد: طبق روایت، حضرت موسی(ع) در مناجاتی که با خدا داشت گفت که خدایا می‌خواهم از شما سؤالی کنم اما خجالت می‌کشم. خداوند که عالِم به عالَم خفیات است پاسخ داد بپرس؛ موسی(ع) پرسید که خدایا اگر آدم بودی چه می‌کردی؟ خداوند فرمود که اگر آدم بودم به بندگان خدا خدمت می‌کردم. البته خدمت کردن حتماً نباید مالی باشد، بلکه با تماس تلفنی، کمک کردن به آرامش مردم، حل مشکلات و گرفتاری‌های کاری، شغلی و ... مردم و به خصوص کمک به حفظ آبروی مردم و ... نیز می‌توان به خلق خدا خدمت کرد. در شرایط کنونی و تعطیلی مشاغل، آبروی بسیاری از مردم به دلیل مشکلات مالی در خطر است و چک بسیاری از کسبه برگشت خورده است. اگر آدم گرفتاری را می‌شناسیم که مورد اعتماد است، می‌توانیم به خدا قرض دهیم و مشکل او را حل کنیم.

وی تصریح کرد: شیعه منفعل در دروان کرونا نداریم که بنشیند و نگاه کند؛ بلکه شیعه با حفظ تمام پروتکل‌ها و رعایت اصول بهداشتی و قانونی باید هر کاری را که از دستش برمی‌آید برای حل مشکلات اطرافیان انجام دهد. شیعه باید هوشمندانه اطراف خود را رصد کند؛ انفعال در تشیع وجود ندارد و بررسی هوشمندانه نیازهای اطرافیان و کمک به رفع هوشمندانه آنها یک وظیفه است.

نویسنده مجموعه ۱۰ جلدی حکایت عاشقی؛ ۱۱۰ مناجات با خداوند و روضه‌های سوزناک و مستند اهل‌بیت(ع) با اشاره به اینکه کرونا موجب شده عموم مردم فرصت بیشتری در منزل داشته باشند، گفت: بخشی از این فرصت باید صرف کمک به سایر مردم و بخش دیگر آن برای مطالعه صرف شود. کرونا فرصتی ایجاد کرده که بتوانیم مطالعات و فعالیت‌های عقب مانده را انجام دهیم. ائمه جماعت به دلیل اینکه نمازهای جماعت تعطیل است می‌توانند به مطالعه عمیق مباحث دینی و مسائل روز بپردازند تا پس از کرونا با قدرت، علم و توانایی بیشتری در جمع مردم حضور یابند.

امام جماعت مسجد امام علی‌بن‌حسین(ع) واقع در بلوار ابوذر تهران با اشاره به روندی که مساجد در زمان شیوع کرونا طی کرده‌اند، گفت: مساجد ابتدا بسته و بعد نیمه‌باز بود و اکنون نیز مساجد در حال فعالیت هستند. مسجد ما نیز با همکاری نهادهای مختلف مثل بسیج اقداماتی را از قبیل ضدعفونی کردن معابر، توزیع بسته‌های غذایی، کمک‌رسانی به سالمندان و افراد نیازمندی که در محله زندگی می‌کنند و کسی را ندارند که از آنها مراقبت کند و ... انجام می‌دهد. همچنین با همکاری سپاه منطقه، سه هزار بسته مواد غذایی بسته‌بندی و بین نیازمندان توزیع شد. یکی از اقداماتی که در این مدت بارها انجام شد ذبح گوسفند و توزیع آن در میان مردم بود که در آخرین اقدام ۸۰ رأس گوسفند ذبح و بین مردم توزیع شد.

این امام جماعت کشورمان در واکنش به دیدگاه عده‌ای که معتقد بودند مساجد باید کاملاً بسته شود، گفت: مساجد در محله‌ها فعالیت می‌کنند و این امر موجب می‌شود نیازمندان و افرادی که به کمک نیاز دارند بهتر شناسایی شوند و بدین ترتیب با وجود پایگاه‌‌های محله‌ای با کرونا مقابله شود.

حجت‌الاسلام حاتم‌پوری این مسئله را نیز متذکر شد که ممکن است حتی در شناسایی محله به محله نیازمندان نیز افرادی از قلم بیفتند و کمک‌های لازم را دریافت نکنند، اما از آنجا که مردم با مساجد ارتباط و به آنها اعتماد دارند و می‌دانند که آبروی آنها نیز حفظ خواهد شد راحت‌تر به مساجد مراجعه و مشکلات خود را مطرح می‌کنند. طی این مدت سالمندان محله شناسایی می‌شوند و برای مراجعه به پزشک و انجام برخی از امور به آنها کمک می‌شود؛ به لطف خدا طی این مدت حتی یک شب مسجد تعطیل نشد. البته نماز جماعت به خاطر حفظ جان نمازگزاران برگزار نشد. حتی پاسخگویی به سؤال‌های مردم و ارائه برنامه‌های معنوی از طریق سایت و کانال مسجد و شبکه‌های اجتماعی به طور مستمر انجام و مراسم‌ زنده نیز از شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود.

 

منبع:
https://iqna.ir/fa/news
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید