طرح ملی تلاوت-شباب الرضا علیه السلام
۱۳۹۹-۰۹-۰۵
پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله وسلم) : يا بُنَىَّ لاتَغفُل عَن قِراءَةِ  القُرآنِ فَاِنَّ القُرآنَ  يُحيِى القَلبَ  وَ يَنهى عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنكَرِ وَالبَغىِ؛  فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى و ستم باز مى دارد. 
طرح ملی تلاوت-شباب الرضا علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران که هدف آن احیاء و اجرای اسلام ناب محمدی بود حرکتی وسیع در کشور خصوصا توسط نهادهای مختلف در جهت توسعه فرهنگ قرآنی صورت گرفت. اما با این وصف بر هیچ یک از صاحب نظران و درد آشنایان مسائل فرهنگی پوشیده نیست که علیرغم تلاش‌هایی که طی سه دهه گذشته صورت پذیرفته است هم‌چنان بسیاری از نوجوانان و جوانان با وجود دارا بودن استعداد و توانمندی در این زمینه جایی برای هدایت, رشد و شکوفایی این توانمندی‌ها را ندارند. لذا از آن‌جایی که توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر الگوسازی و توجه به استعدادهای قرآنی  از جمله این توصیه مهم ایشان که فرمودند:« تا وقتی عموم مردم با ظاهر قرآن آشنا نشوند، تحقق بخشیدن به نظام قرآنی در متن جامعه آسان و ممکن نمی‌نماید و این جاست که ارزش قاریان و حافظان قرآن و معلمان آشکار می‌شود و اگر کسی تصور کند قبل از این که تلاوت قرآن رواج پیدا کند می‌شود مردم را با مضامین قرآن و عمل به آن آشنا کرد، اشتباه کرده است.» ، اهمیت این امر را به اثبات می‌رساند، موسسه تخصصی قرآنی صراط با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح پرورش استعدادهای قرآنی را با حداکثر توان و امکانات و بهره‌گیری از اساتید و کارشناسان متخصص، متعهد و مجرب در جهت رشد و تعالی قرائت قرآن در کشور جمهوری اسلامی ایران و جهان تشیع تحت عنوان طرح ملی تلاوت ارائه می‌نماید. 

در پایان با استعانت از ذات اقدس حضرت حق و عنایات خاصّه حضرت علی بن موسی الرضا (علیه الآف و التحیة و الثناء) امید داریم این تلاش قرآنی نیز مورد رضایت و قبول صاحب و حافظ آن و اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرد.

 

                                                                                      ان شاءالله

                                              ستاد اجرائی طرح ملی تلاوت-شباب الرضا علیه السلام  

                 هدف کلی  

       پرورش استعدادهای قرآنی به منظور تربیت چهره‌های بزرگ قرآنی که در قرائت قرآن کریم  به عنوان قراء طراز اول جهان و کشور، مسلط به مفاهیم و دارای قرائت‌هایی با ویژگی معناگرا و اثرگذار و پایبند به اخلاق اسلامی و دارای تعهد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

این طرح می‌کوشد تا نسلی را بپروراند که همراه با داشتن مهارت‌های عالی در علوم و فنون مختلف تلاوت و قرائت قرآن  بتواند اهداف قرآنی نظام جمهوری اسلامی را تحقق بخشد.

اهداف جزئی:

  • 1ـ کشف و شناسایی نوجوانان مستعد قرآنی،
  • 2ـ ارتقاء سطح علمی و عملی و همچنین رشد و شکوفایی قرآن آموزان نوجوان،
  • 3ـ بهره گیری از روش های نوین آموزش قرآن کریم،
  • 4ـ آموزش کامل رشته های (صوت  لحن، قرائت، حفظ، وقف و ابتدا و مفاهیم و...)
  • 5ـ آموزش اجرای تلاوت های اثرگذار و معناگرا،

مراحل طرح 

این طرح به سه سطح به شرح ذیل تقسیم گردیده است:

سطح یک «دوره مقدماتی»            دوساله

سطح دو «دوره پیشرفته»             دوساله

سطح سه«دوره عالی»                    دوساله  

چكيده طرح:

بر اساس این طرح پس از تبلیغات، ثبت نام از واجدین شرایط، برگزاری دوره آموزشی یک ماه و نیمه(پیش آزمون) و پس از آن برگزاری آزمون و انتخاب نفرات واجد شرایط،  دوره های آموزشی تخصصی در مراکز آموزشی پیش بینی شده برگزار شده و قرآن آموزان ضمن آشنایی با مباحث تجوید، صوت و لحن، ترجمه و مفاهیم، حفظ و سبک زندگی قرآنی توانایی قرائت آهنگین و مجوّد آیات قرآن كريم با توجه به مطالب آموخته شده را کسب خواهند نمود. 

شرايط ثبت نام و شركت در طرح:

⦁تعهّد به تمرين، تکرارو حضور به موقع در كلاس.

⦁شرکت دردوره پیش آزمون و آزمون های پایانی دوره 

* نحوه ثبت نام: 

⦁ ثبت نام اولیه الزاماً بایستی در سایت طرح ملی تلاوت به آدرس«www.melitelavat.ir»صورت پذیرد.

⦁آن دسته از قرآن آموزانی که به هر دلیل امکان مراجعه مستقیم به سایت را ندارند می توانند مستقیما به موسسات مجری طرح ملی تلاوت مراجعه نموده و توسط متصدی موسسه، در سایت ثبت نام نمایند.

⦁پس از ثبت نام اولیه در سایت ، آدرس و شماره تلفن موسسه توسط سایت جهت تماس در اختیار قرآن آموز قرار خواهد گرفت .

⦁پس از ثبت نام درسایت ،و مراجعه قرآن آموز محترم به موسسه جهت انجام ثبت نام نهائی،قرآن آموز می بایست طبق برنامه زمانبندی اعلام شده توسط موسسه در دوره آموزشی یک ماه و نیمه(دوره پیش آزمون طرح ملی تلاوت) شرکت نموده و پس از اتمام دوره در آزمون های پایانی دوره که در واقع سنجش وی برای حضور در دوره مقدماتی طرح ملی تلاوت می باشد شرکت نماید و در صورت قبولی در آزمون های فوق بعنوان فراگیر سطح « یک» طرح ملی تلاوت در موسسه پذیرش خواهد شد.

* کلیات سرفصل های آموزشی در دوره پیش آزمون:

آموزش اولیه به کلیه متقاضیان حضور در طرح ملی تلاوت و کسب آمادگی لازم جهت شرکت در آزمون های ورودی طرح شامل:

1ـ صحیح خوانی قرآن کریم1: تسلط بر روخوانی و روانخوانی قرآن کریم

2-  لحن : آشنایی با روش ها و اصول اولیه تقلید خوانی 

* برخی از ویژگی های دیگر طرح:

⦁نظارت مستمر: در این طرح نظارت و ارزیابی دقیق وضعیت فراگیران از نظر وضعیت آموزشی،اخلاقی،صوتی خصوصاً استعداد های درخشان اهمیت بسزائی دارد

⦁برگزاری جلسات تخصصی قرآن کریم: یکی از مهمترین قسمت های آموزش این طرح،آموزش نحوه پیاده کردن مقامات آموخته شده توسط تقلید تلاوت ها بر روی آیات مختلف قرآن می باشد و این امر با برپایی جلسات تخصصی تلاوت قرآن به صورت هفتگی انجام خواهد شد.

⦁برپایی محافل و کرسی های تلاوت قرآن کریم: برپایی کرسی های تلاوت قرآن جهت ایجاد انگیزه و نیز فضای مناسب برای تلاوت استعدادهای قرآنی و ایجاد موج قرآنی جدید در کشور با معرفی چهره های نوجوان.

⦁برگزاری مسابقات قرآن کریم شوق تلاوت: این مسابقات در سطح استانی و کشوری برنامه ریزی و اجرا می گردد.

⦁گزینش استعداد های درخشان و نخبه: شناسایی استعدادهای درخشان قرآنی از میان قرآن آموزان و برنامه ریزی ویژه جهت ارتقاء و معرفی ایشان به عنوان چهره های جهانی در تلاوت قرآن کریم

⦁اعزام به محافل داخل و خارج از کشور: افراد نخبه در طرح ملی تلاوت طبق استانداردهای تعیین شده در ستاد اجرائی طرح هر ساله(درصورت امکان) جهت انجام برنامه های تبلیغی(اجرای تلاوت در محافل قرآنی) به محافل داخل و خارج از کشور اعزام می گردند.

* سؤالات متداول:

⦁چطور می توان در طرح ملی تلاوت ثبت نام نمود؟

پاسخ: با مراجعه به سایت طرح ملی تلاوت به آدرس«www.melitelavat.ir» .

⦁اگر شهرستان ما جزء لیست مجریان طرح ملی تلاوت نباشد چه کار باید کرد امکان ثبت نام در طرح وجود دارد؟

پاسخ: در حال حاضر امکان ثبت نام فقط در استان ها و شهرهایی که موسسات مجری طرح ملی تلاوت در آنها طبق لیست مندرج در سایت قرارداده شده می باشد.ستاد اجرائی طرح ملی تلاوت در تلاش است تا ان شاءالله علاوه بر اضافه نمودن استان های دیگر در صورت فراهم گردیدن پیش ساخت های لازم دوره های آموزشی طرح را بصورت مجازی نیز برگزار نماید که در صورت اجرا حتما از طریق سایت اطلاع رسانی خواهد شد.

  1. ⦁ دارا بودن حداقل 8 و حداكثر 14 سال سن برای نوجوانان پسر ودارا بودن حداقل 10 و حداكثر 15 سال سن برای نوجوانان دختر.
مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
http://melitelavat.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید