رحلت حضرت معصومه (س)
۱۳۹۹-۰۹-۰۶
10 ربيع الثاني رحلت جانسوز حضرت معصومه (س)، مي باشد. دراين مقاله سعي شده خلاصه اي از علل هجرت اين بانوي بزرگوار به ايران و سپس رحلت ايشان در شهر قم بيان شود.
رحلت حضرت معصومه (س)

شأن و منزلت حضرت معصومه (س)
حضرت معصومه (س) بعد از حضرت زهرا (س) تنها بانويي هستند كه زيارت مأثور دارند. زيارت مأثور يعني زيارتي كه امام معصوم (ع) نقل كرده است. زيارت نامه باقي امام زادگان توسط علما انشا شده است. اما زيارت حضرت معصومه (س) توسط امام رضا (ع) ارائه شده است. دوزيارت نامه از ايشان نقل شده است و ويژگي زيارت نامه ايشان اين است كه در آن 12 امام مخاطب سلام قرار  مي گيرند.  اين مسئله برزكي شأن ايشان رامي رساند.
رحلت حضرت معصومه(س)
حضرت فاطمه معصومه (س) پس از يك سال تحمل دوري هنگامي كه شهر مدينه را به قصد ديدار برادر در خراسان ترك كرد و به شهر ساوه رسيد و  در اين شهر بيمار شد،  سپس به سمت قم حركت كردند و در 23 ربيع الاول در ميان استقبال پرشور مردم قم به اين شهر وارد شدند و پس از 17 روز بيماري در  10 ربيع الثاني سال 201 هجري قمري در اين شهر رحلت نمودند.
هجرت حضرت معصومه (س)
پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)، امامان معصوم و شیعیان پیوسته مورد ظلم و ستم غاصبان حکومت قرار می گرفتند. در چنین اوضاع سیاسی، شیعیان به عنوان اعتراض به حکومت های غاصب، با راهنمایی های آشکار و پنهان ائمه اطهار(علیهم السلام) از شیوه های «قیام و شهادت» یا «مهاجرت» استفاده می کردند. در این مهاجرت ها زنان نیز همپای مردان در صحنه های سیاسی و اجتماعی حضور چشم گیری داشتند و با پوشش تشکیلاتی در نقل و انتقال پیام ها و اطلاعات و اموال شیعیان نقش بسزایی داشتند. حضرت معصومه(علی ها السلام) از جمله بانوانی بود که در زمان مامون، به دنبال کوچ اجباری امام رضا(علیه السلام)، به بهانه دیدار امام(علیه السلام)  از مدینه به ایران هجرت کرد.
مأمون عباسی در سال 200 قمری، با نامه‌ها و پیام‌های بسیار، امام رضا (ع) را به خراسان دعوت کرد. آن بزرگوار، از روی اکراه، این دعوت را پذیرفت و با کاروانی که مأمون فرستاده بود، به‌سوی خراسان آمد. یک سال بعد (سال 201) حضرت معصومه به‌شوق دیدار برادرش، حضرت رضا (ع)، عازم خراسان گردید و با همراهان حرکت کردند، ولی حقیقت این است که این حرکت، هجرت معنی‌دار و عظیم حضرت معصومه برای حمایت از ولایت امام علی‌بن موسی الرضا (ع) و تقویت مسأله رهبری بود، که در ظاهر به‌صورت سفر برای دیدار برادر عنوان می‌شد.
در روایات و احادیث بسیاری ائمّه اطهار علیهم‏السلام در گذشته، خبر از سرزمین پاک و مطهّری به عنوان «عُش آل محمّد علیهم‏السلام » داده‏اند که بانویی از خاندان اهل بیت علیهم‏السلام با نام و نشان مشخص در آنجا رحلت می‏کند و محل دفن ایشان محل تجمّع عاشقان و شیعیان و محل ترویج و تبلیغ معارف اسلامی خواهد شد. حضرت معصومه علیهاالسلام با آگاهی و آمادگی از این تقدیر الهی، هجرت خویش را آغاز کرد.
علل هجرت حضرت معصومه (س)
کسانی که هجرت را انتخاب می‏کنند برای حرکت خویش، همواره دلایلی دارند که قابل قبول یا توجیه‏کننده هجرت آن‏هاست. در بررسی علل هجرت حضرت معصومه علیهاالسلام به ایران، می‏توان گفت: وضعیت بحرانی در عرصه‏های سیاسی ـ اجتماعی دوران عبّاسیان در این امر تأثیرگذار بوده است. در چنان شرایطی، حضرت معصومه علیهاالسلام تصمیم گرفت از مدینه به ایران هجرت کند. در کاوشی تاریخی درباره علل هجرت معصومه علیهاالسلام ، می‏توان احتمالات ذیل را مدّ نظر قرار داد:

1. حضرت معصومه علیهاالسلام طبق روایات مورّخان، خواهر امام رضا علیه‏السلام بود و هر دو از یک مادر متولّد شده بودند. عشق و علاقه آن حضرت علیهاالسلام به امام رضا علیه‏السلام علاوه بر ابعاد دیگر از بعد رابطه عاطفی و شخصی نیز بود آن‏چنان که وی هرگز نتوانست دوری از برادر را تحمّل کند. از این‏رو، به شوق دیدار برادر راهی مرو گردید.

2. برتری و فضل حضرت معصومه علیهاالسلام در میان خاندان اهل بیت علیهم‏السلام ، که به عنوان «فاطمه کبری» مشهور است، نشان می‏دهد که آن حضرت در جمع خانواده خویش، دارای چنان شخصیت معنوی و اثرگذاری بوده که در تاریخ ذکر شده: حضرت معصومه علیهاالسلام افضل از همه از حیث درجه علم، ورع و پاک‏دامنی بوده است.
 ایشان به دلیل تأثیر بر جمع خانواده، به عنوان اعتراض به عملکرد حکومت و عدم مشروعیت حاکمان وقت، هجرت را برگزید. شیعیان شهر مدینه و هر جای دیگر که خبر سفر حضرت را می‏شنیدند، این سؤال برایشان مطرح می‏شد که چرا حضرت معصومه علیهاالسلام خانه و خانواده و زادگاه خود را ترک کرد؟!

3. حضرت معصومه علیهاالسلام به علت درایت و کیاست خود، حرکت سیاسی امام رضا علیه‏السلام را در نظر داشت که ایشان چگونه از خانواده خویش خداحافظی کرد. نحوه خروج او از مدینه، خبر دادن از سفر غیرقابل بازگشت و شهادت خویش، زمینه‏ای منفی نسبت به حکومت ایجاد کرده و خاندان اهل بیت علیهم‏السلام را آماده دریافت خبر شهادت آن حضرت نموده بود. حضرت معصومه علیهاالسلام نیز با درک اوضاع و احوال، دریافته بود که دیگر امام رضا علیه‏السلام را زیارت نخواهد کرد. از این‏رو، به عشق دیدار امام و برادر بزرگوار خویش، جانب خراسان را در پیش گرفت تا به آن امام همام تأسّی کند.

4. حضرت معصومه علیهاالسلام هنگامی که ملاحظه فرمود پنج تن از برادران امام رضا علیه‏السلام قصد دیدار آن امام را دارند، به قصد سفر و همراهی با آن‏ها، او هم تصمیم گرفت با پنج تن از برادران خود به سوی خراسان حرکت کند. به احتمال قوی، این پنج نفر پسرهای حضرت موسی بن جعفر علیه‏السلام و برادرهای ابی و امّی حضرت رضا علیه‏السلام بودند.

5. برخی از مورّخان ذکر کرده‏اند که حضرت معصومه علیهاالسلام پس از گذشت یک‏سال از دوری برادر و امام خویش، قصد دیدار برادر خویش را فرمود. «یک‏سال پس از دوری برادر، به اشتیاق زیارت او، مدینه را به قصد مرو ترک نمود. پنج تن از برادرانش فضل، جعفر، هادی، قاسم و زید و برخی از برادرزادگان و تنی چند از غلامان و کنیزان با حضرت همراه شدند. در این فرضیه، حضور اعضای خانواده و امام‏زادگان به صورت جمعی، می‏تواند میزان اثرگذاری هجرت را در مدینه مشخص کند که این هجرت چرا به صورت جمعی صورت گرفته است.

6. نقل شده است که امام رضا علیه‏السلام از مرو نامه‏ای خطاب به حضرت معصومه علیهاالسلام نوشت و به دست یکی از غلامان مورد اعتماد خود داد تا آن را به دست حضرت معصومه علیهاالسلام در مدینه برساند. حضرت پس از دریافت نامه، آماده سفر شد.
 اینکه محتوای این نامه چه بوده است، چرا امام رضا علیه‏السلام این نامه را برای شخص حضرت معصومه علیهاالسلام نوشت، و در نامه از چه اموری خبر داده بود که حضرت معصومه علیهاالسلام همراه برادران خود، سفر خویش را آغاز کرد، از نکات مبهم تاریخ هستند که تنها در یک کتاب، آن هم بدون سند ذکر شده است. اما این فرضیه هم می‏تواند به عنوان یکی از احتمالات مطرح شده مدّ نظر قرار گیرد.

7. حضرت معصومه علیهاالسلام با درک اوضاع سیاسی و تجربه از عملکرد گذشته حکومت در دوران پدر بزرگوار خویش و شهادت امام رضا علیه‏السلام ، پیش‏بینی می‏کرد که اوضاع سختی پس از شهادت امام خویش در مدینه خواهد داشت، عملکرد شقاوت‏آمیز حکومت را در تعرّض به خاندان اهل بیت علیهم‏السلام به یاد داشت و غارت اموال و قساوت مأموران حکومتی را از یاد نبرده بود. احتمال می‏داد که پس از شهادت امام و حامی خویش، خاندان اهل بیت علیهم‏السلام مورد آزار و اذیت حکومت واقع شوند. به همین دلیل، پیش از رسیدن خبر شهادت برادر خویش، بهانه لازم برای خروج از مدینه را داشت و بنا به تکلیف و وظیفه خود و نجات جان اهل بیت علیهم‏السلام ، از فرصت استفاده کرد و رنج هجرت را به جان خرید.

8. حضرت معصومه علیهاالسلام طبق روال هجرت علویان، برای فرار از ظلم و ستم حکومت و نشر و تبلیغ آیین محمّدی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و آشکار کردن چهره نفاق دینی عبّاسیان و مظلومیت خاندان اهل بیت علیهم‏السلام و روشن ساختن اذهان جامعه نسبت به امامت و ولایت، هجرت را برگزید؛ همان‏گونه که امام رضا علیه‏السلام در طول سفر خویش از مدینه به مرو، با بیان سخنان بیدارکننده خویش، اذهان جامعه را نسبت به اهل بیت علیهم‏السلام و جایگاه آن‏ها و نقش امامت در جامعه مسلمین روشن ساخت، حضرت معصومه علیهاالسلام نیز به همراه برادران خود، برای کسب آزادی و بیان مسائل دینی از فرصت استفاده فرمود و با وجود سختی سفر و دوری از وطن و زادگاه خویش و ترک دوستان و یاران، سفر خود را آغاز نمود. تاریخ نشان داده است که در طول دوران هجرت حضرت معصومه علیهاالسلام و شهادت امام رضا علیه‏السلام و حضور برادران و برادرزادگان او در نقاط گوناگون کشور پهناور اسلامی در سرزمین‏های فارس، مصر، ری، قم و خراسان ضمن اعتراض به حکومت غاصب، مردم را همراه خود ساخت و آنان دست به شورش و قیام زدند تا سرانجام، هر یک به نوعی توسط حکومت به شهادت رسیدند.

9. خلأ حضور امام رضا علیه‏السلام در مدینه بسیار محسوس بود؛ زیرا ایشان نور امامت و تکیه‏گاه و امید خاندان اهل بیت علیهم‏السلام بود، ولی غریبانه در دیار غربت، در دربار حکومت غاصب در انتظار شهادت به سر می‏برد. مدینه بی‏حضور امام، فضای سرد و خاموشی داشت که سکوت مرگباری آن را فراگرفته بود. خاندان اهل بیت علیهم‏السلام بدون سرپرست و چشم انتظار دریافت خبر شهادت مقتدای خویش از خراسان، روزگار می‏گذراندند. این انتظار جانکاه برای حضرت معصومه علیهاالسلام قابل تحمّل نبود. فضای موجود زمینه لازم را برای هجرت فرزندان امام موسی کاظم علیه‏السلام فراهم کرد تا به بهانه دیدار برادر بزرگ خویش، که از سوی حکومت امری معقول و موجّه می‏نمود، با وجود خطرات سفر و دوری از خانواده خویش، حرکت به سوی سرزمینی امن و زندگی در میان محبّان اهل بیت علیهم‏السلام را آغاز کنند تا با حضور در فضای گرم و صمیمی دوستداران امامت، تحرّک و نشاط ولایت و امامت را در جامعه اسلامی گسترش دهند.

10. خاندان اهل بیت علیهم‏السلام با اطمینان از شهادت امام رضا علیه‏السلام در خراسان و احتمال سخت‏گیری از سوی حکومت و حتی اقدام به کشتن فرزندان امام موسی کاظم علیه‏السلام هجرت خود را آغاز کردند. حضرت معصومه علیهاالسلام و برادرانش پیش از شروع درگیری و جلوگیری حکومت از خروج آن‏ها، با پیش‏بینی به موقع، آگاهانه و به قصد روشنگری، مدینه را به سوی ایران ترک فرمودند. آن‏ها قصد داشتند تا در میان مردمی زندگی کنند (یا همراهی آن‏ها را در قیام علیه حکومت عبّاسی داشته باشند) که به دوستی و محبت نسبت به خاندان اهل بیت علیهم‏السلام شهره بودند. وجود امام‏زادگان در ایران این فرضیه را ثابت می‏کند، بخصوص آنکه بیشترشان از فرزندان امام موسی کاظم علیه‏السلام هستند. فرزندان امام موسی کاظم علیه‏السلام و برادران امام رضا علیه‏السلام برای روشن ساختن اذهان خفته مردم و آگاه کردن آن‏ها نسبت به اجحاف در حق خاندان اهل بیت علیهم‏السلام و افشاگری علیه حکومت و فراهم کردن زمینه قیام‏های شیعی در ایران، هجرت خویش را به ایران آغاز کردند. این هجرت دسته‏جمعی در مسیرهای عبور، این سؤال را در اذهان ایجاد می‏کرد که چرا خاندان و نوادگان رسول خدا دوری از سرزمین پدری و اجدادی خویش را برگزیدند. گذشت زمان ثابت کرد که این هجرت چه به موقع و لازم صورت گرفت! زیرا بسیاری از برادران امام رضا علیه‏السلام و نوادگان پیامبر توسط حکومت به شهادت رسیدند.

11. حکومت غاصب عبّاسیان از سوی خاندان اهل بیت علیهم‏السلام و علویان در سرزمین اسلامی، همواره احساس خطر می‏کرد و با وقوع شورش‏ها و قیام‏ها نسبت به آن‏ها حسّاس شده بود و با گماردن جاسوسان و خبرچین‏ها، همواره حرکات و رفتار آن‏ها را زیر نظر داشت و در هر فرصت و موقعیت، شیعیان را به بهانه‏های واهی مورد آزار و اذیت قرار می‏داد. حضرت معصومه علیهاالسلام پیش‏بینی می‏کرد که حکومت پس از شهادت امام رضا علیه‏السلام اجازه خروج از مدینه و ارتباط آن‏ها با شیعیان را نخواهد داد و با نزدیک شدن زمان شهادت امام رضا علیه‏السلام ، خانواده اهل بیت علیهم‏السلام را آماده حرکت و هجرت به ایران کرد. از نظر حکومت هم، دلیل آن‏ها مقبول و منطقی بود و مأموران نمی‏توانستند جلوی خروج آن‏ها را از مدینه بگیرند. اما حکومت همچنان به این خروج و هجرت با حالت مشکوک نظر می‏کرد؛ چنان‏که به روایتی، در طول مسیر با حمله مأموران حکومتی به قافله خاندان اهل بیت علیهم‏السلام و مسمویت با زهر یا شهادت در اثر جنگیدن، سفر آن‏ها را ناتمام گذاردند.
یکی از مورّخان ذکر کرده است: «هارون بن موسی همراه با 22 تن از علویان به سوی خراسان می‏آمد. بزرگ این قافله خواهر امام رضا علیه‏السلام یعنی حضرت معصومه علیهاالسلام بود. مأمون مأموران انتظامی خود را دستور داد تا بر قافله بتازند و آن‏ها را مجروح و پراکنده کرد. هارون نیز در این میان مجروح شد و سپس توسط حکومت به قتل رسید. حتی به حضرت معصومه علیهاالسلام نیز در ساوه زهر خورانیده شد که پس از چند روزی او هم به شهادت رسید.»
برخی از مورّخان نیز به این مسئله اذعان کرده‏اند که حاکم ساوه در آن ایّام، دشمن سرسخت اهل بیت علیهم‏السلام بود و بر خاندان اهل بیت علیهم‏السلام حمله کرد و همه همراهان حضرت به شهادت رسیدند و از شدت ناراحتی، حضرت فاطمه علیهاالسلام محزون و بیمار شد و پس از رسیدن به قم، بعد از چند روز رحلت کرد.

12. حضرت معصومه علیهاالسلام طبق رسالت و وظیفه خویش، که از آینده آگاهی و اطلاع داشت، هجرت را آغاز کرد. «آن بانوی بزرگ، روحی ملهم و آینده‏نگر داشت و با توجه به آینده قم و محوریتی که بعدها برای این سرزمین پیش می‏آید ـ محوریتی که آرامگاه ایشان مرکز آن خواهد بود ـ بدین دیار روی آورد.» در روایات و احادیث بسیاری ائمّه اطهار علیهم‏السلام در گذشته، خبر از سرزمین پاک و مطهّری به عنوان «عُش آل محمّد علیهم‏السلام » داده‏اند که بانویی از خاندان اهل بیت علیهم‏السلام با نام و نشان مشخص در آنجا رحلت می‏کند و محل دفن ایشان محل تجمّع عاشقان و شیعیان و محل ترویج و تبلیغ معارف اسلامی خواهد شد. حضرت معصومه علیهاالسلام با آگاهی و آمادگی از این تقدیر الهی، هجرت خویش را آغاز کرد.
امام صادق علیه‏السلام نقل شده‏اند که فرمودند: «آگاه باشید! برای خدا حرمی است و آن مکّه است، و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است، و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. آگاه باشید! حرم من و فرزندان من بعد از من قم است. آگاه باشید! قم کوفه کوچک ماست. آگاه باشید! برای بهشت هشت در است؛ سه تای آن به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی در آنجا رحلت می‏کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می‏شوند.»
در روایات متواتر نقل شده است هنگامی که حضرت معصومه علیهاالسلام در ساوه به شدت بیمار شدند، سراغ سرزمین قم را گرفتند و پس از رسیدن به قم، هفده روز بعد رحلت کردند.
13. از دوران امام صادق علیه‏السلام در شهرهای قم، ری، خراسان و مازندران کانون‏های علویان به صورت منسجم در حال شکل گرفتن بودند. حضور هر یک از امام‏زادگان و سادات در میان شیعیان باعث تقویت و انسجام بیشتر کانون‏ها می‏شد و قدرت بالقوّه‏ای (برای شروع قیام) و خطر برای حکومت عبّاسیان به شمار می‏آمد. از این‏رو، حاکمان عبّاسی با دقت و حسّاسیت شدید، این مراکز را تحت نظر داشتند و سعی می‏کردند از ایجاد هر عاملی که باعث انسجام و اتحاد آن‏ها می‏شود، ممانعت کنند. از سوی دیگر، علویان و خاندان اهل بیت علیهم‏السلام از وجود چنین مراکزی آگاهی داشتند و هنگام هجرت، بهترین مکان‏ها و امن‏ترین پایگاه‏ها را شهرهای یادشده می‏دانستند که محبت اهل بیت علیهم‏السلام در میان آن‏ها واقعی است. از این‏رو، حضرت معصومه علیهاالسلام با اطلاع از چنین مکانی، برای رهایی از شر حکومت عبّاسیان و ترویج تشیّع و تقویت آن، هجرت خویش را به سوی ایران آغاز کرد.
در این هجرت، پیوستن به امام رضا علیه‏السلام و دیدار برادر محبوب خویش و تقویت پایگاه شیعیان و ایجاد یک تشکیلات قوی هم می‏تواند در نظر باشد. حکومت به علت عدم تحمّل علویان و پراکنده کردن آن‏ها به عنوان یک سیاست ثابت خویش، همواره آماده حمله و قلع و قمع شیعیان بود. با حرکت حضرت معصومه علیهاالسلام و برادرانش از مدینه به ایران، مأموران حکومتی به‏طور غیرمستقیم حرکت قافله خاندان اهل بیت علیهم‏السلام را زیر نظر داشتند تا در فرصت مناسب، با کشتن نوادگان پیامبر، از اتحاد و شکل‏گیری کانون خطر علیه حکومت جلوگیری کنند.

14. عدم ازدواج حضرت معصومه علیهاالسلام یکی از نکات قابل توجه است. «آن حضرت در دوران اختناق هارونی و زندانی‏های طولانی پدر و شرایط اجتماعی دشوار آن زمان و محدودیت‏های کوبنده‏ای که برای علویان و امام‏زادگان بود، امکان اختیار همسر نیافت.» امام موسی کاظم علیه‏السلام طبق وصیّت‏نامه، اجازه دخل و تصرف در اموال و وضعیت خاندان اهل بیت علیهم‏السلام و ازدواج‏های خواهران و نوادگان را، به امام رضا علیه‏السلام سپرده بود. در وصیّت‏نامه زیبا و دقیق امام موسی کاظم علیه‏السلام ، بحث امامت و ولایت به دقت مورد توجه قرار گرفته است؛ چنان‏که امام همیشه با بینش ژرف خویش و علم به زمان خود و با درک دسایس و فریب‏کاری‏ها می‏تواند بهترین راهنما و هدایت‏کننده باشد. به دلیل آنکه گاه در دوران بنی‏امیّه و بنی‏عبّاس ازدواج‏های سیاسی و تحمیلی میان خاندان اهل بیت علیهم‏السلام و حکومت صورت می‏گرفت و می‏توانست خطرآفرین باشد و بر سرنوشت خاندان پیامبر تأثیر منفی بر جای بگذارد، امام موسی کاظم علیه‏السلام این اختیار را به امام پس از خود داد تا با اجتهاد و آگاهی و اعلمیت خویش، مراقب باشد که افراد خانواده اهل بیت علیهم‏السلام بازیچه بازی‏های سیاسی و زد و بندهای حکومتی نشوند.
این پیش‏بینی و درایت امام موسی کاظم علیه‏السلام بسیار کارساز بود؛ چنان‏که حکومت عبّاسی از این حربه برای نفوذ در خانواده امام رضا علیه‏السلام استفاده کرد و به زور، دختران خویش را به عقد امام رضا علیه‏السلام و امام جواد علیه‏السلام درآورد.
طبق نقل تاریخ، حضرت معصومه علیهاالسلام ازدواج نکرد و علت آن شاید نبودن کفو مناسب و هم‏شأن ایشان بود؛ «چنان‏که نقل شده است حضرت معصومه علیهاالسلام پس از حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت زینب کبری علیهاالسلام فاضل‏ترین دختر در میان معصوم‏زادگان است.»
احتمال دوم این است که حضرت معصومه علیهاالسلام با توجه به آینده خویش و احتمال خطر در سفر خود و ایجاد علقه و علاقه به اهل و اولاد و خانواده، که مانع ادای وظیفه و تکلیف می‏شد، ازدواج نکرد تا در هنگام انجام وظیفه، مانعی برای هجرت ایشان وجود نداشته باشد و با آسودگی خاطر، دوری از وطن و مهاجرت را آغاز کند و با رحلت خویش در مکانی دور از زادگاه پدری، پایگاه امن و مطمئنی برای دوستداران اهل بیت علیهم‏السلام و مهاجران خسته از جور حکومت و محلی برای نشر علوم و معارف اسلامی ایجاد نماید.

منبع:
https://www.magiran.com/paper/247716
https://www.tabnak.ir/fa/news/
https://www.yjc.ir/fa/news/6767111/
https://www.isna.ir/news/

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید