در پنجمین نشست علمی کنفرانس ملی "امام رضا(ع) و علوم روز" مورد بحث و بررسی قرار گرفت تبادل ارائه راهکارهای توسعه اقتصادی برپایه علوم اسلامی
۱۳۹۹-۱۰-۱۸
پنجمین نشست علمی کنفرانس ملی «امام رضا(ع)» و علوم روز با موضوع بنیادهای اقتصاد و اشتغال در تعالیم امام رضا(ع) دیروز چهارشنبه 17 دی ماه به صورت وبینار با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام ر ضا(ع) برگزار شد.
در پنجمین نشست علمی کنفرانس ملی "امام رضا(ع) و علوم روز" مورد بحث و بررسی قرار گرفت تبادل ارائه راهکارهای توسعه اقتصادی برپایه علوم اسلامی

در جامعه فعلی که به لحاظ اقتصادی دچار چالش است، این کنفرانس علمی فرصتی بود تا با ارائه دیدگاه های اهل فن در گرایشات اقتصاد اسلامی، راهکارهایی برای توسعه اقتصاد برپایه علوم اسلامی و تغییر نگرش در فعالیت های اقتصادی ارائه شود.
بازنگری ساختار بانکی اولویت کار امروز است
حجت الاسلام دکتر حسن اقا نظری؛ عضو هیات علمی اقتصاد و رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مولف کتب درسی اقتصاد اسلامی عضو کمیته فقهی سازمان بورس، در این کنفرانس بر ضرورت بازنگری ساختار بانکی کشور تاکید کرد و گفت: بسیاری از بنگاه های اقتصادی برای توجیه معاملات خود به توجیه جایگاه ربا پرداخته اند.
وی ادامه می دهد: در معاملات ربوی کاستن ارزش اموال لحاظ می شود و این ظلم است. اما باید توجه داشت با حذف ربا به حل مسئله نمی رسیم و باید نحوه معاملات مشروعی که میزان بهره در آن مشخص است جایگزین شود.
مبانی معصومین ارائه دهنده راهکار برای امور اقتصادی
دکتر عادل پیغامی،عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام رضا(ع) ، مباني معرفت شناختي و هستي شناختي شاخه های از علم اقتصاد عنوان کرد که منتسب به اسلام است.
وی می گوید: اصول اقتصادي اسلام و انگيزه هاي فرد مسلمان و اخلاق و حقوق اسلامي با سرمايه داري متفاوت است. روش علم اقتصاد مکتب سرمايه داري با این مباني در مکتب اسلام متفاوت است.
عضو کمیسیون اقتصادی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:اگر بتوان روشي متفاوت با علم اقتصاد متعارف ارايه کرد که مبتني بر مباني هستي شناختي و معرفت شناختي اسلام باشد مي توان مدعي بود که علم اقتصاد اسلامي جهان شمول است.
وی ادامه داد:در سیره رضوی تاکید فراوانی به تلاش وکوشش ، میانه روی و اعتدال ،کسب روزی حلال برای تامین معاش خانواده و جلوگیری از اسراف و تبذیر و تباه سازی اموال شده است که این توصیه ها بیانگر توجه به تمام ابعاد زندگی انسانی به ویژه بعد اقتصادی درسیره عملی و گفتاری آن حضرت است. وی افزود:حال اگراین دستورات درکلیه شئون زندگی افراد مورد توجه قرار گیرد برای هر انسانی در هر عصری مفید و سازنده خواهد بود و کلیه عقب ماندگی ها و فقر های فرهنگی و اقتصادی خانواده از بین خواهد رفت.
دکتر پیغامی در این خصوص به شرح و تبیین دعای 43 صحیفه جامع رضویه پرداخت که نشان می دهد امام رضا(ع) در دعای خود نیز بر کسب معیشت حلال و عدم رفاه زدگی تاکید دارند.
توسعه اقتصادی تحقق واقعی سیره ائمه در علم اقتصاد
حجت الاسلام دکتر عبدالهادی مسعودی رئیس دانشکده و پژوهشکده علوم و معارف قرآن دانشگاه قرآن و حدیث و نویسنده منتخب کتاب سال ایران، علم اقتصاد اسلامي را علمي جهان شمول و مشتمل بر قانون هاي علمي عامي عنوان کرد که می تواند با صرف نظر از باورها و ارزش هاي فردی، بر تبيين رفتارهاي انسان قادر باشد.
وی ادامه می دهد: یکی از ابعاد سبک زندگی، مسائل اقتصادی است. مسائل مالی در طول زندگی بشر وجود داشته و در عصر معصومین (ع) این مسئله نیز به ‌تناسب زمان و مکان وجود داشته است و ما از این بحث به معیشت اقتصادی تعبیر می‌ کنیم. معیشت و زندگی ابعاد مختلفی دارد که یکی از این ابعاد، مسائل مالی است.
نویسنده منتخب کتاب سال ایران گفت: در تعالیم اسلامی، اخلاق و اقتصاد پیوندی ناگسستنی دارند و فعالیت های اقتصادی انسانی بر پایه باور به تکالیف الهی استوار شده است و انسان های دین باور، در گردش ثروت و شیوه های تولید، توزیع و مصرف بخصوص درامور اقتصاد خانواده مسئولیت سنگینی برعهده دارند.
وی با اشاره به جامعیت تعالیم معصومین که در برگیرنده تمامی زوایای زندگی فردی و اجتماعی است، تاکید کرد: پیاده سازی واقعی فرمایشات ائمه می تواند کشوری را که به لحاظ داشته های طبیعی و نعمت خدادادی کمبودی ندارد را سال ها بدون ترس از تحریم اداره کند.
گفتنی است این کنفرانس به همت دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

 

منبع:
https://news.razavi.ir/fa
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید