«دانشنامه کربلا»؛ روایتی از رویدادهای نهضت حسینی
۱۳۹۹-۱۰-۲۹
«دانشنامه کربلا» با نگاهی فراگیر به رویدادهای نهضت حسینی و کارزار کربلا از رهسپار شدن امام حسین(ع) از مدینه منوره تا بازگشت اسیران، از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
«دانشنامه کربلا»؛ روایتی از رویدادهای نهضت حسینی

ارزش والا و جایگاه ممتاز زندگی سالار شهیدان امام حسین(ع) در تاریخ اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ آموزه‌های این زندگی پر ارج، اندیشه انسانی را سمت و سو داد و ضمیر اسلامی را بیدار کرد تا به آیین یکتاپرستی چنگ زنند و به تعالیم آسمانی گردن نهند.
«دانشنامه کربلا» به دوران زندگی امام حسین(ع) از هلاکت معاویه در رجب سال 60 و بر تخت نشستن یزید تا بازگشت اسیران اهل بیت(ع) از دمشق به مدینه منوره به همراه امام زین العابدین(ع) در صفر سال 61 هجری اشاره دارد و پس از آن نیز تا اربعین پر سوز و گداز حسینی ادامه می‌یابد.
این اثر در 5 بخش تهیه و تدوین شده است که دربرگیرنده پیشگفتاری پیرامون مصادر دانشنامه کربلا، آشنایی با خاندان ابوطالب، پیشگفتاری درباره اهل بیت(ع) و فضایل ایشان و... می‌شود. بخش دوم با عنوان «پیش رویدادهای نهضت» به موضوعاتی همچون دشمنی میان بنی امیه و بنی هاشم، خلافت امام حسن(ع) و صلح او با معاویه، حکومت معاویه و برخی لغزشهای او می پردازد؛ بخش سوم نیز با عنوان «آمادگی نهضت» دربرگیرنده حکومت یزید و نهضت حسینی در مدینه منوره تا خروج حضرت امام حسین(ع) از آن شهر در هشتم ذی الحجه سال 60 هجری است.
بخش چهارم و پنجم این کتاب شامل مباحثی همچون آمادگی امام حسین(ع) برای سفر سپس مسیر او از مکه تا کربلا و رویدادهایی که از روز دوم محرم تا هنگامه کارزار در روز دهم محرم سال 61 هجری برای امام حسین(ع) رخ داده است، می‌شود.
کارزار کربلا، رویدادهای پس از شهادت، مسیر سرهای شهیدان و اسیران سوی شام و مدینه و بزهکاری‌های یزید پس از رویداد کربلا نیز از دیگر موضوعات بخش‌های دیگر این کتاب است.
در این نوشتار نام مشهورترین یاران امام حسین(ع) که در کربلا به شهادت رسیده‌اند آورده شده و از خلال سیره امام حسین(ع) و شهادت ایشان درس‌های عبرت آموز بسیاری به خواننده می‌آموزد.
این اثر به قلم لبیب بیضون نگاشته شده و کار ترجمه آن را محمد تقدمی صابری از پژوهشگران بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی بر عهده داشته است؛ این اثر در شمارگان 300 نسخه در قطع وزیری به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است

منبع:
https://news.razavi.ir/fa
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید