همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) نسخ فاطمی در سه شنبه های فرهنگی معرفی و رونمایی شد
۱۳۹۹-۱۱-۰۱
همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‎الله علیها) هفتادمین برنامه سه‎شنبه‎های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی «سه نسخه خطی نفیس مرتبط با حضرت فاطمه (سلام‌الله‎علیها)، موجود در گنجینه رضوی» را معرفی و رونمایی کرد.
همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) نسخ فاطمی در سه شنبه های فرهنگی معرفی و رونمایی شد

از میان گنجینه عظیم نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی، 152 نسخه آن به شرح احوال و فضائل ائمه معصومین (علیهمالسلام) پرداخته است.
یکی از نسخه‌های نفیسی که خطبه فدکیه حضرت فاطمه (سلامالله علیها) را دارد، کتاب «الاحتجاج» تألیف ابومنصور احمد بن علی بن ابی طالب طبرسی از ثقات محدّثان و اکابر علمای امامیه قرن ششم هجری قمری است که در این جلسه از سلسله برنامه های سه شنبه های فرهنگی معرفی و رونمایی شد.
این کتاب علاوه بر خطبه فدکیه، مشتمل بر احتجاجات و استدلالاتی است که از نبی اکرم(ص) و ائمّه اطهار(علیهمالسلام) درباره اصول و فروع دین اسلام و مذهب شیعه اثناعشری وارد شده و نیز حاوی توقیعاتی میباشد که از ناحیه مقدّسه رسیده است.
کتاب «معانی الاخبار»ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق از علمای مشهور قرن چهارم هجری قمری که توسط محمد بن حسن حرّ عاملی کتابت شده و مشتمل بر احادیث اهل بیت عصمت و طاهرین(علیهمالسلام) با ذکر سلسله اسناد درباره تفسیر حروف و الفاظ قرآنی و روائی و همچنین خطبه عیادت حضرت فاطمه (سلامالله علیها) است دیگر اثری بود که در این جلسه مورد رونمایی قرار گرفت.
سومین نسخه نفیس موجود در گنجینه رضوی، کتاب «تحفة الابرار من مناقب ائمة الاطهار (علیهمالسلام)» از حسين بن مساعد حسيني حائري از عالمان قرن نهم هجری قمری است که در سال 893 هجری قمری تألیف شده و توسط محمدسعید سبزواری محرم 1091 در اصفهان کتابت شده است. این کتاب مشتمل است بر فضائل حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها) و همچنین اخباري که در فضائل و مناقب اهل بیت (علیهمالسلام) در منابع عامه آمده است.
در ادامه این برنامه که در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، حجت الاسلام شریعتی تبار پیرامون جایگاه علم و کتاب در سیره فاطمی به ارائه مطالبی پرداخت و گفت: در دین و فرهنگ ما علم و دانش و کتاب و کتابت جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی ادامه داد: در عظمت اهتمام اسلام و فرهنگ فاطمی به علم همین بس که بزرگترین معجزه پیامبر(ص) کتاب است که در خطبه فدکیه حضرت زهرا که مملو از محتوای فرهنیگ سیاسی، دینی اخلاقی و افشاگری است به آیات قرآن مکرر استاد شده است.
وی تصریح کرد: اگر تدبر در آیات وحی وجود داشت جسارت حمله به در خانه دختر پیامبر(ص) رخ نمیداد.
حجت الاسلام و المسلمین استاد قیس عطار پژوهشگر متون اسلامی، دیگر سخنران این برنامه فرهنگی نیز پیرامون ویژگی های متون نسخ معرفی شده مطالبی را ارائه کرد.
فاطمه (سلامالله علیها) در بین اهل بیت عصمت و طاهرین، دارای جایگاهی ویژه بود،بهطوری که در منابع حدیثی و تاریخی، احادیث متعددی در فضایل و مناقب ایشان ذکر شده است.
زندگی کوتاه و اما با برکت ایشان، درسهای بسیار ارزشمندی در عرصه خدامحوری، توجه به خانواده، همسرداری، تربیت فرزندان، زهد و ساده‌زیستی داشت. آموزه‌های رفتاری و اخلاقی حضرت، برترین وسیله برای رسیدن انسانها به سعادت دنیوی و اخروی است.
پس از شهادت حضرت فاطمه (سلامالله علیها) علما، محدّثان و دانشمندان، آثار متعددی پیرامون شرح احوال، فضائل و مناقب ایشان در دوره‌های مختلف به زبان فارسی و عربی به نگارش درآوردند. منابع مذکور یا شامل کل کتاب و در بعضی موارد فقط فصل یا بابی از آنها پیرامون حضرت فاطمه (سلامالله علیها) می‌باشد. کتابهای«بلاغات النساء» ابن طیفور،«أخبار فاطمه (س)» علی بن ابی‌سیف مدائنی،«فدک» ابواسحاق ابراهیم بن محمد ثقفی کوفی،«أخبار فاطمه الزهراء (س) و منشأها و مولدها» ابوعبد اللّه محمد بن زکریا،«تزویج فاطمه الزهراء(س)» ابن سیرین، «الظلامة الفاطمیة» ابومحمد حسن بن علی اطروش، «السقیفة و الفدک» ابوبکر احمد بن عبدالعزیز جوهری، «اخبار فاطمة(س)» ابوطالب عبیداللّه بن ابی زید انباری، «الاحتجاج علی اهل اللجاج» از احمد بن علی طبرسی، برخی از منابعی است که در بخش هایی از این آثار به ابعاد مختلف زندگی، سیره و شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخته است.

منبع:
https://news.razavi.ir/fa
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید