جایگاه اشهد ان علیا ولی الله در اذان
۱۳۹۹-۱۱-۰۹

Description: C:\Users\Administrator\Desktop\download (1).jpg

پدیدآور: سید علی شهرستانی؛ مترجم: سید هادی حسینی

مشخصات نشر: قم: دلیل ما، 1389.

مشخصات ظاهری: 680 ص.

شماره دیویی: ج 814 ش 297/353

معرفی کتاب:

با وارسی کلمات فقها و اخبار مورخان و روایات محدثان، می توان به حجم انبوهی از سخنانی دست یافت که به صراحت یا تلمیح یا ایما یا اشاره، بر شهادت ثالثه رهنمون است.

در کتاب «جایگاه اشهد ان علیا ولی الله در اذان» که جلد سوم از «موسوعه الاذان» با عنوان« اشهد أن علیاً ولی‌الله بین الشرعیة والابتداع» می باشد به بررسی ابعاد گوناگون این مسئله پرداخته شده تا نتایجی فقهی به دست آید که همگان آن را بپذیرند یا کسی که معتقد است شهادت سوم بدعت است ( با این ادعا که در احادیث معصومین علیهم السلام نیست یا در شرایط خاصی با دین امتزاج یافته است) از تندروی اش بکاهد و آن را زشت نشمارد.

جای بسی تاسف است که بیش تر شبهه های مطرح شده درباره ی شهادت سوم، بر مدار جزئیت می چرخد با این پندار که شیعه آن را به عنوان جزء اذان می آورد، در حالی که فقهای شیعه از عصر سید مرتضی و شیخ طوسی تا به امروز بر عدم جزئیت آن تاکید دارند و آوردن آن را به قصد محبوبیت، تهی از اشکال و گناه دانسته اند و بدعت نمی شمارند.

کتاب «جایگاه اشهد ان علیا ولی الله در اذان» بر محبوبیت شهادت سوم- نزد شیعه- تاکید می ورزد و سعی دارد بعضی از شبهات را در این زمینه بزداید و در تحکیم این بنا  و تثبیت عقیده ی درست، سهمی داشته باشد.

کتاب  «جایگاه اشهد ان علیا ولی الله در اذان» در سه فصل سامان یافته است:

فصل اول با عنوان « ادله ی شرعی شهادت سوم»  به تبیین نصوص و مبانی ای که بر شرعیت شهادت سوم دلالت دارند پرداخته است؛ نقل مهم ترین اقوال فقهای متاخر و کسان پس از آن ها تا فقهای معاصر، و حاشیه و توضیح سخن آن ها هر جا که لازم باشد در فصل دم با عنو ان « اقوال فقهای متاخر و پسین و بعضی از معاصران» آمده است؛ فصل سوم با عنوان « شعار و عبادت بودن شهادت سوم» شامل بیان قرائن تقویت کننده ای است که می توان آن ها را دلایلی در این عرصه دانست.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
برداشت نویسنده از کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید