یک مشاور خانواده: فراگیری مهارت همدلی موجب پویایی محیط خانواده می شود
۱۳۹۹-۱۱-۲۶
یک مشاور خانواده گفت: فراگیری مهارت همدلی موجب پویایی و نشاط محیط خانواده می شود.
یک مشاور خانواده: فراگیری مهارت همدلی موجب پویایی محیط خانواده می شود

علی کاظمی دارای دکتری تخصصی روانشناسی در سلسله وبینارهای«توانمندسازی خانواده کرامت رضوی» با موضوع« مهارت همدلی در خانواده» ویژه همسران که در فضای مجازی برگزار شد فراگیری مهارت همدلی را موجب پویایی محیط خانواده دانست و گفت: همدلی به معنای درک شرایط و دنیای طرف متقابل با توجه به شرایط خاصی که دارد است.
وی تصریح کرد: یکی از آثار همدلی این است که موجب کاهش خودخواهی و غرور در فرد می شود و مهارت ابراز احساسات فرد را افزایش می دهد. همدلی هم چنین موجب بهبود روابط اجتماعی فرد می شود و هم چنین صفات خوب هم چون بشر دوستی و شجاعت را در افراد جامعه افزایش می دهد.
این مشاور خانواده افزایش ارتباطات اجتماعی و افزایش طول را از دیگر تاثیرات مثبت همدلی معرفی و بیان کرد: اولین مهارتی که برای همدلی به آن نیاز داریم خودآگاهی است. یعنی فرد باید بداند که آیا انسان عاطفی هست و می تواند با دیگران همدلی کند یا خیر.
وی یکی دیگر از مهارت های لازم برای همدلی را مهارت ابراز وجود دانست و اظهار کرد: انسان های درون گرا معمولا هیجانات خود را بروز نمی دهند به همین خاطر نمی توانند با دیگران همدلی کنند.
کاظمی با بیان این که همدلی بر اثر تقلید و یادگیری مشاهده ای صورت می گیرد، ابراز کرد: هر چه قدر والدین به بچه ها یاد بدهند در درجه اول خودشان و در درجه دوم دیگران را دوست داشته باشند، حس همدلی در آن ها بیشتر تقویت می شود.
وی اظهار کرد: برای داشتن جامعه ای همدل و نوازش گر والدین باید حس همدلی را از طریق قصه، داستان، فیلم و مشاهده رفتاری به کودکان خود آموزش دهند. اگر فرد در سنین کودکی حس همدلی را در خانواده مشاهده نکند در آینده نیز نمی تواند فرد همدلی باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه به برخی از عوامل که مانع همدلی می شود، اشاره کرد و گفت: انتقاد کردن یکی از موانع همدلی است. اگر هنگامی که فرد برای رفع مشکلش به ما مراجعه می کند از کارها و رفتارهای او انتقاد کنیم حس همدلی به او دست نخواهد داد.
وی عنوان کرد: در هنگام همدلی نباید فرد را قضاوت کنیم و از نصیحت کردن او و همچنین برچسب زدن به او پرهیز کنیم. چرا که فرد بیشتر نیاز دارد او را درک کنیم تا حالش بهتر شود.
علی کاظمی نصیحت کردن، بزرگ جلوه دادن مشکل و یا کوچک انگاشتن آن مقایسه کرد و ارائه راه حل از دیگر موانع همدلی دانست و بیان کرد: در همدلی در ابتدا باید با فرد همراه شد و به حرف او گوش داد و بعد از آن که به آرامش نسبی رسید در صورت نیاز به او راه حل ارائه داد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir/fa
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید