نشست های علمی کنفرانس امام رضا(ع) و علوم روز به ایستگاه آخر رسید.
۱۳۹۹-۱۲-۱۶
یکی از مهم ترین راهبردهای دینی و نیز رسالت متولیان آن نسبت به تبیین جایگاه دین و کارآمدی آن، شناخت و درک صحیح از مسائل و ...
نشست های علمی کنفرانس امام رضا(ع) و علوم روز به ایستگاه آخر رسید.

 

یکی از مهم ترین راهبردهای دینی و نیز رسالت متولیان آن نسبت به تبیین جایگاه دین و کارآمدی آن، شناخت و درک صحیح از مسائل و چالش های جامعه و یافتن پاسخ هایی عالمانه و منطقی مبتنی بر آموزه های مکتب وحی است.

در این میان، نقش بی بدیل حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام یادگار رسول رحمت(ص) در این سرزمین، نسبت به ترویج گفتمان های علمی و معرفتی و جایگاه بی نظیر ایشان در تعالیِ فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی بر کسی پوشیده نبوده و نیست.

نهادینه شدن ولایت مداریِ حقیقی نسبت به ذوات مقدسه اهل بیت علیهم السلام، با تعمق در علوم و معارف والای الهی و آسمانی ایشان و نیز ارائه آن در قالب های علمی و فرهنگیِ جذاب به مخاطبان جامعه میسر خواهد شد.

در جمله معروفی از امام رضاعلیه السلام که می فرمایند «إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» ایشان به زیبایی نسبت به ضرورت فهم دقیق و بازآفرینی و ارائه متناسب با فهم زمان تاکید کرده اند.

همچنین ایشان بنا به اهمیت و جایگاه علم پژوهشی می فرمایند: جستجوی دانش بر هر مسلمانی واجب است، پس دانش را از جایگاه مناسب و اهل آن بجویید.

 

گذر از چالش ها با راهبردهای تعالیم اهل بیت(ع)

در حال حاضر جهش تولید، مسئله روز جامعه به شمار می رود و بنابر نگاه عمیق، کلان، راهبردی و عالمانه مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) نقش آفرینی همه مجموعه ها و عناصر به ویژه نخبگان و پژوهشگران خلاق و نوآور در آن ضروری است.

یکی از راه های گذر از چالش ها و مسائل روز جامعه دینی، تولید دانش کاربردی و استخراج راهبردهای علمی و اجرایی مبتنی بر تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.

 

کنفرانس ملی امام رضا(ع)راهی برای ورود به وادی علوم اهل بیت(ع)

برگزاری کنفرانس ملی امام رضا(ع) و علوم روز که به همت دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در حال برگزاری است، راهی برای ورود به وادی علوم اهل بیت(ع) با محوریت امام رضا(ع) است که تولید محتوا و تدوین دستاوردهای علمی جدید مبتنی بر علوم، معارف و سیره عملی امام رضا(ع) برای ارائه در سطح بين المللي یکی از دستور کارهای آن به شمار می رود.

این کنفرانس علمی با شناسایی اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران نوآور و خلاق در حوزه علوم کاربردی، پیوندی هدفمند را میان شبکه نخبگانی ایجاد کرد تا پیرامون مطالعات کاربردی و استمرار آن در موضوعات و مسائل بنیادین جامعه به بحث بپردازد.

تشکیل محافل علمی با هدف استماع بی واسطه نظرات و چالش های مدیران و متولیان اجرایی، تحقق هدف مهم مشارکت و هم افزایی دانش پژوهان علوم اسلامی با دیگر متخصصان علوم با هدف شکل گیری مطالعات تطبیقی و میان رشته ای، معرفی آثار مکتوب از جمله کتب و مقالات برتر مرتبط و بازنشر رسانه ای آن توسط مجموعه های رسانه ای همسو و همراه در کنفرانس و نشست ها، طراحی و انجام مقدمات برگزاری برنامه هاي تخصصی دیگر در سطح ملی و بین المللی با محوریت معارف دینی و مسائل روز و ایجاد انگیزه و هویت بخشی بیش از پیش به طلاب و دانشجویان رشته های علوم انسانی و علوم اسلامی مبتنی بر ظرفیت ها و کارکردهای راهبردی این علوم از دیگر اهدافی است که از برگزاری این کنفرانس ملی دنبال می شود.

 

محورهای مطالعاتی منطبق با نیازهای روز جامعه

امام رضا(ع) و راهبردهای تبلیغ دین، اشتغال و اقتصاد، حقوق، نظام تربیت دینی، راهبردهای سلامت و بهداشت، راهبردهاي تمدن ساز، مدیریت فردی و اجتماعی و هنر و معماری محورهای ارسال مقالات برای کنفرانس ملی امام رضا(ع) و علوم روز است که در بخش ویژه آن به تجربه نگاري و الگوسازي اقدامات و برنامه هاي شاخص و تاثيرگذار اعتاب مقدسه و اماكن متبركه مذهبي با محوريت اقدامات مديريتي، اقتصادي، حقوقي، هنر و معماري، تبليغي، تربيتي، بهداشت و سلامت، بهره وري موقوفات، محروميت زدايي توجه شده است.

آنچه از محورهای مطالعاتی مقالات این کنفرانس ملی برداشت می شود این است که با کاربردی شدن ماحصل مقالات منتخب می توان بر بسیاری از مشکلات و چالش هایی که جامعه درگیر آن است فائق آمد.

برای محورهای تعیین شده 7 پیش نشست علمی با محورهای اصول بنیادین ارتباطات و تبلیغ دین مبتنی بر سیره عملی امام رضا(ع)، مولفه های حکمرانی و تمدن سازی در مکتب سیاسی امام رضا(ع)، بنیادهای سلامت و بهداشت در تعالیم امام رضا(ع)، راهبردهای قانونی حقوقی در بهره برداری منابع و بهره وری سرمایه های مادی و معنوی مبتنی بر تعالیم امام رضا(ع)، بنیادهای اقتصاد و اشتغال در تعالیم امام رضا(ع)، راهبردهای تقویت و تعالی نهاد خانواده و نظام تربیت دینی در سیره امام رضا(ع) پیش بینی شد که مدت فراخوان جشنواره به اجرا درآمد و در آخرین ایستگاه در 13 اسفندماه سال جاری به بررسی راهبردهای مدیریت فردی و اجتماعی در تعالیم امام رضا(ع) می پردازد.

تطبیق رویکرد کنفرانس با سیاست های کلان آستان قدس رضوی

رويکرد علمي و فرهنگي آستان قدس رضوي، تحقیق، مطالعه، تبیین و ترويج تعالیم قرآن و معارف پیامبر و عترت و سيره و معارف رضوي با رویکرد تمدن اسلامی، ارتقاء اثربخشيِ فرايند زيارت و ترویج فرهنگ وقف و نذر با اولويت مخاطب جوان و خانواده و پشتوانه علمي و پژوهشي متقن است.

گفتمان‌سازي، الگوسازي، کادرسازي و جريان‌سازي، دستیابی به جایگاه علمي در حوزه‌هاي خاص، کارویژه‌های ضروری در انجام ماموریت‌ها است، زائر‌محوري و مخاطب‌محوري در فعاليت‌ها و توجه به نياز معين و مشخص گروه‌هاي هدف در طراحي و عرضه محصولات و خدمات، اصل موکد و شاخص اصلي ارزيابي فرايندها و نتايج در اين رويکرد است.

همچنین دستيابي به مرجعيت بين‌المللي در سيره و معارف و وجوه شخصیتی امام رضا عليه السلام، زيارت و وقف و نذر ازطريق تحقیق، مطالعه و توليد و انتشار، حمايت از آثار و خدمات و همکاريهاي علمي و پژوهشي با رويکرد مسأله‌محور و پاسخگويي به نيازهاي اولويت‌دار پژوهشي نهادهاي نظام اسلامي و پژوهشگران شيعي یکی از اصولی است که در سیاست های کلان آستان قدس رضوی مورد تاکید قرار گرفته است.

دبيرخانه بين المللي امام رضا عليه السلام و علوم روز، نیز با توجه به اهداف مورد تاکید در این سیاست، ضمن تشکيل کارگروه سياستگذاري و راهبري دبيرخانه، به ارائه فراخوان ها و دعوت به مشارکت از نهادهاي علمي اقدام و با ایجاد سامانه و پایگاه جامع امام رضا عليه السلام و علوم روز، برگزاری نشست های علمی با حضور اساتید و پژوهشگران شاخص ملي و بين المللي را در دستور کار خود قرار داد.

دبیرخانه این کنفرانس ملی همچنین با ایجاد تعامل سازنده و ایجاد شبکه ارتباطی فعالان و نهادهای موثر در سطح ملی و بین المللی، به طراحی و تولید مجله اختصاصي و فصلنامه علمي امام رضا عليه السلام و علوم روز اقدام و برای طراحي و تأسيس رشته تحصيلي امام رضا عليه السلام و علوم روز» در مقطع ارشد و دکتري، برنامه ریزی کرده است.

فعاليت ها و اقدامات دبيرخانه به نحوی طراحی شده است که بسیاری از پژوهشگران و علاقه مندان علمی از جمله در حوزه های مدیریت، علوم تربیتی و روان شناسی، علوم پزشکی و سلامت، علوم سیاسی، ارتباطات، علوم اقتصادی و...می توانند در آن نقش آفرینی و یا حضور موثر داشته باشند.

گفتنی است دبیرخانه این کنفرانس واقع در مشهد مقدس، خیابان دانشگاه 21، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) از طریق، پایگاه اینترنتی www.science.imamreza.ac.ir و پست الکترونیکی science@imamreza.ac.ir با مخاطبان خود در ارتباط خواهد بود.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید