1700 روایت عملی از پیامبر(ص) در کتاب «السیرة ‌العلمیّه لنبی المصطفی(ص)»
۱۳۹۹-۱۲-۲۲
یکی از آثار پژوهشی که با محوریت سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) تدوین شده و دربردارنده 1700 روایت عملی از پیامبر(ص) است
1700 روایت عملی از پیامبر(ص) در کتاب «السیرة ‌العلمیّه لنبی المصطفی(ص)»

 

یکی از آثار پژوهشی که با محوریت سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) تدوین شده و دربردارنده 1700 روایت عملی از پیامبر(ص) است کتاب «السیرة‌العملیه لنبی المصطفی(ص)» است.

حجت الاسلام محمد حسن زبری قائنی، پژوهشگر گروه حدیث‌پژوهی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و نویسنده این اثر همزمان با سالروز عید مبعث رسول اکرم(ص)، در گفت‌وگو با خبرنگار آستان نیوز، ضمن معرفی کتاب حاضر، به دیگر آثار پژوهشی با موضوع سیره پیامبر(ص) در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اشاره کرد.

وی به اهمیت الگوگیری از سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در تمام شئون و انجام پژوهش و نگارش آثاری درباره سیره و زندگانی پیامبر گرامی اسلام(ص)، اشاره کرد و گفت: رفتار پیامبران، امامان، رهبران، علما، دانشمندان، سیاستمداران و قهرمانان، تأثیر فراوانی بر انتخاب سبک زندگی و تغییر در اصلح آن دارد؛ افراد جامعه به‌ویژه از سال‌های کودکی تا جوانی، کسانی را برای خود برمی‌گزینند و الگوی زندگی خود قرار می‌دهند. از این‌رو، ارائه الگوهای رفتاری درست و مبتنی بر ارزش‌های الهی و انسانی، زیربنای ایجاد سبک زندگی دینی است.

این پژوهشگر ابراز کرد: در تمام فعالیت‌ها و رفتارهای زندگی می‌توان از رسول خدا (ص) و ائمه‌اطهار الگو گرفت؛ افراد جامعه به‌ویژه از سال‌های کودکی تا جوانی، کسانی را برای خود برمی‌گزینند و الگوی زندگی او را مبنای زندگی آرمانی خود قرار می‌دهند. از این‌رو، ارائه الگوهای رفتاری درست و مبتنی بر ارزش‌های الهی و انسانی، زیربنای ایجاد سبک زندگی دینی است. این مرحله اول است، اما مرحله دوم سبک زندگی در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی است.

 پژوهشگر گروه حدیث‌پژوهی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، افزود: اسلام در همه زمینه‌های اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، علمی، عبادتی و اعتقادی الگو دارد. از همان سال‌های اولیه خلقت که زمان  حضرت آدم بود، فرزندان او از آدم(ع) الگو می‌گرفتند و مردم زمان حضرت ابراهیم و عیسی (ع) و پیامبران دیگر نیز به آن‌ها اقتدا می‌‌کردند و در زندگی خود از رفتارهای این پیامبران الهی الگو برمی‌داشتند.

 وی اظهار کرد: گروه حدیث‌پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس، از سال 1363 کتاب‌های متعددی را تحقیق، تصحیح، تألیف و ترجمه کرده که از آن‌جمله «سنن النبی (ص)» در 10 مجلد مجموعه‌ای از روایات پیامبرگرامی اسلام از صلات تا حج و جهاد تا دیات است؛ در این مجموعه 20 هزار روایت از پیامبر گرامی اسلام(ص) از منابع شیعه و اهل سنت نقل شده است.

حجت‌الاسلام زبری ادامه داد: همچنین مجموعه دیگری به نام «موسوعة الحدیث النبوی عقیدة و شریعة و خُلقا» در10 جلد که بیش از 28 هزار روایت از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده است. در این مجموعه آنچه روایات پیامبر گرامی اسلام(ص) مربوط به توحید، نبوت، عدل، امامت و معاد و همچنین نماز، روزه، حج و زکات، خمس، نکاح و قصاص آمده است.

 وی افزود: دو جلد این مجموعه نیز به اخلاق پیامبر گرامی اسلام(ص) و دستورات آن حضرت است که در این دو جلد، 32 باب در خصوص اخلاق از جمله حُسن خلق، مفهوم برادری، اخلاق در خانواده و اجتماع و اخلاق در سفر و همچنین وصایای پیامبر گرامی اسلام(ص) و... است.

این پژوهشگر و نویسنده اضافه کرد: کتابی نیز در سه جلد با عنوان «السیرة‌العلمیّه لنبی المصطفی (ص)» شامل مجموعه راه و روش علمی پیامبر خدا (ص) به چاپ رسیده که در جلد اول، سیره اخلاقی پیامبر مانند اخلاق ذاتی، اجتماعی و خانوادگی بیان شده است. از جمله مواردی که در سیره روش ذاتی بیان شده می‌توان به متواضع‌ بودن، زهد، سکوت، تبسم، عزت‌نفس، حیاء و همچنین راه و روش پیامبر(ص) در خوردن و آشامیدن و نظافت و لباس پوشیدن اشاره کرد.

وی در ادامه بیان کرد: در جلد دوم این کتاب، سیره عملی اقتصادی پیامبر گرامی اسلام(ص) بیان شده که شامل 19 موضوع از کسب حلال و تجارت و آداب تجارت و راه و روش بیع تا رعایت حقوق دیگران در کسب و تجارت و پرهیز از اسراف و تبذیر و اجتناب‌ از معاملات ربوی و احتکار، برخورد خوب با مشتری، ادای به موقع دِین و قرض و رعایت عدالت در تقسیم اموال است.

حجت الاسلام زبری ادامه داد: در جلد سوم کتاب نیز مباحث مرتبط با عبادات پیامبر (ص) از قبیل وضو، تیمم، غسل، اذان و اقامه، آموزش نماز، اهمیت نماز و روزه و احکام مربوط به آن که عملی انجام می‌دادند، ارائه شده است.

 وی در پایان گفت: در این سه جلد، بیش از هفت هزار روایت عملی پیامبر (ص) نقل شده است. امیدوارم به این دستورات عمل شود تا رستگار شویم، چون بهترین راه و روش، راه و روش پیامبر گرامی اسلام است.

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید