آب
۱۴۰۰-۰۱-۳۱
چکیده أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ (انبیاء 30)

آیا کسانى که کفر ورزیدند ندانستند که آسمانها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختیم و هر چیز زنده‏اى را از آب پدید آوردیم آیا [باز هم] ایمان نمى‏آورند

خداوند پیش از پیدایش جهان آب را خلق نمود و سپس بعد از ایجاد آسمانها و زمین ، از آب همه موجودات را آفرید

یکی از مسایلی که همیشه فکر بشر را به خود مشغول کرده است مساله حیات و چگونگی پیدایش آن در زمین و نقش آب در این زمینه بوده است.

آب در اسلام اهمیت خاصی دارد و به تعبیر قرآن آب مایه حیات همه چیز است و در بیانات معصومان آب سرور و سالار نوشیدنی های دنیا و آخرت معرفی شده است.

آب مایه اصلی زندگی است و انسان بیشتر از یک ماه هم می تواند بی غذا زنده بماند ، اما اگر بیش از یک هفته آب به بدنش نرسد ، خواهد مرد . حتی گیاهان و جانورانی که در خشکترین جاها زندگی می کنند. نیاز به مقدار معینی آب دارند.

در این مقاله سعی شده نخست به پیدایش جهان و وجود آب در آفرینش انسان پرداخته شودو دیدگاه های مختلف را در این مورد بررسی می نماید ؛ بعد به اقسام آب از جمله بارش باران ، نهرها و رودها و دریا اشاره می کند ، به خواص و ثمرات و تاثیر آن ها در زندگانی انسانها و همینطور اثر مستقیم آب بر گیاهان و ارتباط آن بر زندگی آدمیان می پردازد . که تمام این مظاهر طبیعی برای اثبات قدرت و وحدانیت خداوند متعال می باشد. بعد دیگر آب به عنوان وسیله آزمایش و عبرت آمیزی مورد کنکاش قرار می گیرد

و سخن آخر در مورد آب دیده (اشک) و خواص و فضیلت آن بحث خواهد شد .

فایل پی دی اف

کلید واژه:

خدا ، قرآن ، خلقت ، آب ، انسان ،زندگی ،طبیعت ، دریا ،گیاهان ، آزمایش ، اشک

برچسب‌ها:
مؤلف/نویسنده/عکاس:
پیوست ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید