توصیه های تغذیه درمانی درکلام گهربار رضوی و یافته های نوین علمی 2
۱۴۰۰-۰۲-۰۲
قال الرضا (ع): العافیه مُلک خفی . تندرستی موهبتی پنهان است. (صحیفه الرضا)

چکیده:

دین اسلام که جامع ترین و کامل ترین شریعت آسمانی است ،برنامه های عملی همه جانبه ای را برای کلیه زوایای مادی و معنوی زندگی بشر به ارمغان آورده است ،در این راستا ائمه اطهار (ع )به ویژه امام رضا (ع)جهت تندرستی و حفظ سلامت جامعه مسلمین آموزه هاو توصیه های تغذیه ای –بهداشتی ارزنده ای رابیان فرموده اند ،گرچه در آن زمان علم طب دوران طفولیت خویش را می گذراند و هنوز کسی به وجود ویتامینها در غذا پی نبرده بود و ،هورمون ها و میکروب های مختلف نیز کشف نشده بودند،اما با کمی تعمق و تامل در فرمایشات امام رضا(ع) گویی که این توصیه ها در دوران توسعه علوم ارائه شده اند.

طبق یافته های نوین در علم پزشکی ،غالب بیماری ها مولود کمبود و نقص مواد غذایی و فقدان املاح و ویتامین ها یا آنزیم های ضروری در بدن می باشند؛در حقیقت غذا و خوراک اساس بهبودی تن و سلامتی است و تغذیه معقول و آگاهانه به عنوان رمز مهم شکست بیماری ها شناخته می شود. از این روی در این مقاله سعی شده است که به تغذیه درمانی و احادیث طبی در کلام امام رضا (ع) بپردازیم . .بدین منظور هجده حدیث شریف رضوی که حاوی دستور العملهای مفید در باب خوراکی ها می باشند تبیین شده و درحد بضاعت امروز بشر ، با یافته های نوین علمی مطابقت یافته اند تا ازکلام گهربار عالم آل محمد(ع) بیشتر از پیش و با تعمقی ژرف تر در زمینه های پزشکی و تغذیه درمانی استفاده شود.

مسلما محققان و حدیث پژوهان توانمند شیعه قادر خواهند بود همگام با پیشرفت های نوین علمی ، به روزآمد سازی و کاربردی کردن پیام احادیث ائمه اطهار(ع) بپردازند و از این طریق خد مات بزرگ و قابل توجهی به جامعه پزشکی کشور ارائه دهند و داروهایی مفید وغیر شیمیایی را معرفی نمایند.

کلیدواژگان: امام رضا(ع)، تغذیه درمانی ، احادیث طبی ، حدیث پژوهی ، بیماری ها

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید