نگاه قرآن و سنت به یتیم
۱۴۰۰-۰۲-۰۵
چکیده دین مقدس اسلام، مسئله یتیمان را به عنوان مسئله ای اساسی و مهم مطرح کرده و مسلمانان را در مورد سرنوشت آنان از همه نظر مسئول دانسته است.

افزون بر تأمین معاش، به بذل محبت نیز دستوراتی داده است که این جز در خانواده ای سالم تأمین نمی شود. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و دیگر معصومین در این راستا اسوه و الگو بوده و به این مسئله توصیه می نمودند و مسلمانان را به تکریم یتیمان ترغیب می فرمود. در حدیثی از آن حضرت آمده است: «محبوب ترین خانه ها، خانه ای است که یتیمی در آن با عزت و احترام زندگی کند». علاوه بر آن از وظایف مسلمانان ومؤمنان برطرف کردن مشکلات و موانع زندگی آنها و تلاش برای حفظ اموال و حقوق ایشان است.

در بررسی منابع تفسیری با توجه به سئوالاتی که از پیامبر گرامی اسلام (ص) می شد به دغدغه ی ذهنی جامعه آنروز پی برده و نتیجه می گیریم که خوردن مال یتیم ازگناهان کبیره شمرده شده و تصرف در اموال او باید به نفع یتیم باشد ونباید در صورت امکان از تحت تکفل گرفتن آنان به دلیل وعیدهای قرآنی سرباز زد.

در ایران همچون دیگر کشورهای جهان مراکزی برای نگهداری اینگونه فرزندان بوجود آده است با مقایسه قبل و بعد از انقلاب از چگونگی اراءی خدمت به این عزیزان می توان نتیجه گرفت، هر چند خدماتی صورت گرفته ولی بسیار ناچیز است، و باید با فرهنگ سازی زمینه ی عمل به سفارشهای اوصیاء الهی بیشتر فراهم شود.

کلید واژه:پرسش-پاسخ -قرآن –سنت-یتیم

برچسب‌ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید