تاثیر پذیری استاد فرشچیان از قرآن و باورهای دینی در خلق آثار اهدایی وی به موزه آستان قدس رضوی
۱۴۰۰-۰۲-۰۵
چکیده: بی تردیداستاد محمود فرشچیان یک هنرمند رحمانی و یکی از پدیده های هنر نگارگری (مینیاتور) در عصر حاضر است ؛ آثاراین نقاش چیره دست، از ادبیات عرفانی وباورهای دینی - مذهبی الهام گرفته‌است. استاد فرشچیان به واسته عشق و ارادتش به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع)، بسیاری از آثار هنری و معنوی ارزشمند خویش را وقف آستان مقدس امام هشتم(ع) نموده است.

تالار آثار استاد در سال 1389با دوازده تابلو نقاشی منحصر به فرد این هنرمند برجسته ایرانی، در موزه آستان قدس رضوی ایجاد گردید؛ دراین تالار، آثار نفیس و ماندگار استاد فرشچیان با عناوین یتیم نوازی، عصرعاشورا، حضرت علی اصغر (ع) ،نیایش، یارب، اولین پیام، پنجمین روز آفرینش وتوسل، ضامن آهو«2»، کوثر و رمی جمرات و خمسه آل طیبه"مربوط به اجداد استاد "در معرض دید عموم قرار گرفته است. این تالار که به منظور تجلیل ازاین هنرمند برجسته برپا گشته است، روزانه پذیرای بسیاری ازهنرمندان وعلاقه مندان به هنرنقاشی، نگارگری ومینیاتور ایرانی می باشد؛ همچنین کلیه طراحی های ضریح مطهر رضوی (ع) و نظارت کامل و دقیق بر ساخت این اثر شکوهمند هنری- مذهبی، یادمانی است خجسته در تاریخ فرهنگ و هنر ایران که استاد فرشچیان به صورت افتخاری انجام داده وبه این توفیق مفتخر است.

مقاله حاضر به تاثیر پذیری آثار هنری این استاد فرزانه از قرآن و باورهای دینی – مذهبی پرداخته و ناگفته هایی را از زبان خود استاد نقل خواهد نمود.

کلید واژه:

قرآن ، باورهای دینی، نگارگری ایرانی، محمود فرشچیان، موزه مرکزی آستان قدس رضوی.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید