ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وقف
۱۴۰۰-۰۲-۰۵
چکیده بسیاری از معضلاتی که در زمینه های مختلف گریبانگیر مردم جامعه است تنها به وسیله دولت و دستگاه های اجرایی قابل حل نبوده و مشارکت و معاضدت خود مردم است که معضلات را از سر راه رشد و توسعه آن جامعه بر خواهد داشت.

وقف نهادی است که از طریق آن می توان بخش قابل توجهی از مشکلات و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و دارایی های افراد نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آنها به کار بست . این نهاد با وجود برخورداری از قدمت زیاد آن طور که شایسته است فراگیر نشده و نقش آن در ابعاد گوناگون تا حدودی مکتوم و مستور مانده است . امید آنکه این نوشتار بتواند به بخشی از ثمرات و اثرات این حرکت خداپسندانه و مردم گرایانه در عرصه های مختلف بپردازد و نقش آن را در جامعه تبیین نماید.

در این مقاله نقش نهاد وقف را در بهبود اوضاع اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار می دهیم . ابتدا پس از تعریف واژه وقف ، تاریخچه وقف از صدر اسلام تاکنون و کارکرد های وقف در جامعه ، مورد اشاره قرار خواهد گرفت و آنگاه نقش این نهاد در جامعه از سه رویکرد اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی و همچنین نقش توسعه ای آن به طور نسبتاً مبسوط تشریح می گردد و در انتها مطالب مطروحه جمع بندی و نتیجه گیری خواهد شد.

کلمات کلیدی

وقف ، حبس ، ابعاد اجتماعی ، ابعاد اقتصادی ، ابعاد فرهنگی

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید