آشنایی با جلوه های هدایتی سوره مبارکه «جمعه» در قرآن کریم
۱۴۰۰-۰۲-۱۰
کتاب «جلوه های هدایتی سوره مبارکه جمعه» از به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)
آشنایی با جلوه های هدایتی سوره مبارکه «جمعه» در قرآن کریم

پیشنهاد مطالعاتی به نشر همزمان با ماه مبارک رمضان،

 

کتاب «جلوه های هدایتی سوره مبارکه جمعه» از به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) به بیان و تبیین جلوه های هدایتی سوره «جمعه» در قرآن می پردازد که همزمان با ماه مبارک رمضان به علاقه مندان یادگیری به علوم و معارف قرآنی معرفی و پیشنهاد می شود.

به گزارش آستان نیوز، این اثر، چهارمین جلد از مجموعه «سلسله درس های تفسیر قرآن کریم» آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی است که با تحقیق و تنظیم سید مهدی مرویان حسینی در سه بخش تنظیم شده است.

بعثت پیامبر برای تزکیه و تعلیم امت، لزوم عمل به تعالیم دین در سایه عبرت از یهود و توجه به معاد و ترجیح معنویات بر مادیات، نشان جدیت در دین از عناوین اصلی مطالب سورۀ جمعه است که پس از بررسی شأن نزول، فضیلت، غرض، ساختار و محتوای سوره« جمعه» به بیان و تبیین جلوه های هدایتی آن پرداخته شده است.

نام سوره جمعه برگرفته از آیه نهم این سوره است، آمدن یک سوره به نام جمعه در قرآن کریم اهمیت فوق العاده شب و روز جمعه نسبت به بقیه ایام هفته را نشان می دهد. شب و روز جمعه از زمان های خاص خلوت مومنان است که خداوند آن را در پایان شش روز رفت و آمد و کوشش برای حیات مادی قرار داده است تا مومنان از آنات و لحظات آن برای تقرب به پروردگار بهره گیرند.

این اثر با بهره گیری از تعالیم سوره مبارکه جمعه از سه بخش تشکیل شده است، در بخش اول پس از بیان تسبیح عمومی موجودات نسبت به خدای عزیز حکیم از برانگیختن پیامبر(ص) به منظور تعلیم و تزکیه مردم و رها ساختن آن ها از تاریکی جهل و گمراهی سخن گفته است.

در بخش دوم، به تبیین حال یهودیانی پرداخته شده است که وحی و دین را جدی نگرفته و از تعالیم انبیا منحرف شده اند و در عین حال خود را دوستان خدا می پندارند. در ادامه گریزان بودن ایشان از مرگ و ترسشان از معاد دلیل ادعای کذبشان دانسته شده است. سپس بر حتمیت مرگ و معاد تاکید شده که نوعی انذار برای آنان به شمار می رود.

در بخش سوم سخن درباره نماز جمعه است و در این خصوص به مومنان توصیه شده باید دین خود را جدی بگیرند و به تعالیم آن عمل کنند. نماز جمعه را اقامه کنند و پیامبر خدا را به خاطر دنیا گرایی تنها نگذراند.

 

کتاب «جلوه های هدایتی سوره مبارکه جمعه» در قطع وزیری با شمارگان یک هزار نسخه توسط به نشر در سال 1398 منتشر شده است.در ماه مبارک رمضان، این کتاب با تخفیف 20 درصدی و مجموعه کامل تفسیر قرآن کریم آیت الله علم الهدی با 30 درصد تخفیف در فروشگاه اینترنتی به نشر به آدرس www.behnashr.com به علاقه مندان عرضه می شود.

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید