جایگاه کار و کارگر با نگاهی به آموزه های حضرت رضا (ع)
۱۴۰۰-۰۲-۱۲
چکیده: از هنگامی که آدمی بر کره زمین پدید آمد، برای رفع نیازهای خود نیازمند کوشش بوده است. زندگی انسان بر محور کار می‌گردد و کار، تلاش انسان جهت حصول به هدف معین است.

ارزش و اهمیت کار و به تبع آن جایگاه کارگر و حقوق ایشان در تعالیم اسلامی به خوبی تجسم پیدا کرده و تبیین گشته است. پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) خود نمونه ی عملی از کار و تلاش هستند. در این مقاله سعی شده است با توجه به منابع چاپی موجود، جایگاه کار و کارگر از منظر امام رضا(ع) مورد بررسی قرار گیرد. ارزش معنوی کار از دیدگاه حضرت رضا (ع) فراتر از مقام مجاهدین فی سبیل الله است و دانش و تخصص درباره ی کار و داشتن صداقت و راستی از جمله لوازم و آداب کار در سیره رضوی می باشد.

از جمله حقوقی که امام رضا( ع) برای کارگران قائلند می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. پرداخت دستمزد عادلانه 2. آزادی در انتخاب شغل 3. احترام به قرار دادها 4. رفاه اجتماعی [بیمه کارگر] 5. تحمیل نکردن کارهای سنگین 6. امکان مشارکت کارگر در سود 7. برخورد مناسب و شایسته با کارگر.

بنابراین در جامعه اسلامی لازم است حقوق کارگران در ترازهای مختلف چنان به ایشان برسد که به هدف های انسانی اسلام نزدیک باشد.

کلید واژه ها: کار، کارگر، حقوق کارگر، امام رضا(ع)

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید