بررسی راهکارهای رسیدن به حودکفایی اقتصادی از منظر آیات و روایات
۱۴۰۰-۰۲-۱۲
چکیده اقتصاد یکی از مقوله‏های مهمی است که هر جامعه به تناسب فرهنگ و آئین خود با آن سر و کار دارد و برای رشد اقتصادی جامعه خود و افزایش رفاه از طریق تولید کالا و خدمات تلاش می‏نمایند تا با افزایش ثروت ملی، سطح رفاه افراد جامعه را افزایش دهند؛

اما نکته مهم که همگان به آن واقفند این است که، اولین قدم برای دست‏یابی به این منظور رسیدن به خودکفایی اقتصادی می‏باشد؛ به همین علت یکی از مباحثی که در سال‏های اخیر ذهن بسیاری از سیاستگذاران را به خود مشغول کرده، تعیین راهبردهای برای رسیدن به خودکفایی اقتصادی است. اگر چه این موضوع در دنیای امروز مهم جلوه می‏نماید، اما در روزگاری بسی دور در دین اسلام به این مسئله تاکید فراوان شده است.

در مقاله حاضر تلاش می‏شود به بررسی «راهکارهای رسیدن به خودکفایی اقتصادی از منظر آیات و روایات» با توجه به منابع چاپی و الکترونیکی موجود پرداخته شود. از نظر دین مبین اسلام اگر قرار باشد فقر از جامعه‏ای رخت بربندد و رشد اقتصادی به صورت فزاینده‏ای شکل گیرد، باید خودکفایی اقتصادی در آن جامعه صورت پذیرد. خودکفایی اقتصادی زمانی حاصل می‏گردد که افراد جامعه با یاری خواستن از خداوند و با اعتماد به نفس و تکیه بر نیرو و توان خود به کار و تلاش بپردازند. از نظر اسلام زمانی که مسلمین به خودکفایی اقتصادی دست پیدا نمایند، می‏توانند فارغ از تنگناهای مادی به فعالیت‏های معنوی و در نتیجه سعادت اخروی دست یابند.

کلیدواژه: خودکفایی، خودکفایی و قرآن، خودکفایی و روایات

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید