حجاب و عفاف در آیات و روایات
۱۴۰۰-۰۲-۱۲
چکیده بنا بر گواهی متون تاریخی، حجاب و پوشش در اکثر قریب به اتفاق ملت‏ها و آیین‏ها به صور مختلف معمول بوده است. عفاف نیز ملکه‏ای اخلاقی است که سبب حفظ کرامت و ارزش انسانی می‏شود و به همین سبب در ادیان الهی دو مقوله حجاب و عفاف درکنار همدیگر مورد تاکید و توصیه فراوانی قرار گرفته است.

هدف و شیوه پژوهش: این مقاله بر آن است تا با شیوه مطالعه کتابخانه‏ای (مرور متون پژوهشی و تخصصی) مساله حجاب در اقوام مختلف ایرانی و حجاب و عفاف در ادیان الهی را مورد بررسی قرار دهد و همچنین ارزش و اهمیت حجاب و عفاف را با استناد به آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین(ع) بیان نماید.

یافته‏ها: با توجه به بررسی‏های انجام شده می‏توان گفت: پوشش و حجاب از زمان خلقت انسان مورد توجه بوده است: «فَأَکَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَ طَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ ...؛» (طه، 121) و در آموزه‏های دینی و مذهبی، علاوه بر حجاب و پوشش، عفاف و پاک‏دامنی در مردان و زنان، به صورتی کلیدی و زیربنایی مورد توجه فراوانی قرار گرفته است و دین مقدس اسلام، نگاهی بسیار ویژه به حفظ حجاب و عفاف دارد زیرا نبودن حجاب و عفاف باعث سقوط جامعه می‏شود و آفاتی از جمله: اشاعه فحشا، تبدیل گناه صغیره به کبیره، سقوط شخصیت زن، گسیختگی امنیت و ... را در بردارد؛ بر همین اساس حفظ حجاب و عفاف برای زنان لازم و ضروری می‏باشد تا جامعه بتواند به سمت و سوی رشد و تعالی گام بردارد.

کلید واژه‏ها: حجاب و عفاف در ایران باستان، حجاب و عفاف در ادیان الهی پیش از اسلام، حجاب و عفاف در آیات و روایات.


[1] کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی(مسئول تالار مطالعه بانوان) sahra1437@yahoo.com

[2] کارشناس مدیریت جهانگردی (کارشناس تالار مطالعه قفسه باز بانوان) Akram.ziarati@yahoo.com

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید