آشنایی با خدمات کتابخانۀ سیار سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
۱۴۰۰-۰۲-۱۲

با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از مراکز فرهنگی، خدمات کتابخانۀ سیار رضوی افزایش یافته است

در مدار کتابخانه های سیار

کتابخانۀ سیار سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تیرماه 1377 با هدف ارائۀ خدمت به مراجعان، تحویل منابع اطلاعتی و ایجاد فرصت برابر برای دسترسی به کتاب برای همۀ اقشار جامعه راه اندازی شد.

مطابق با این هدف کتابخانه سیار به تمامی معلولان، جانبازان، روشن دلان، سالمندان و نیز پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاه که فرصت حضور در کتابخانه را ندارند ارائه خدمت می کند.
کتابخانه سیاررضوی با دارا بودن بیش از 830 عضو فعال در راستای ارائه خدمات مطلوب، موثر و سریع، به تمامی کتابهای موجود در مخازن کتاب کتابخانۀ مرکزی، مخزن در گردش واقع درملک آباد و همچنین منابع موجود در تمام کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی امکان دسترسی را دارد.

توسعه خدمت در ایام کرونایی
شیوع ویروس کرونا در دنیا همه ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیرقرار داده و در بسیاری از حوزه ها باعث تغییرات مثبت و یا منفی شده است. این تغییرات در بسیاری حوزه ها از جمله کتابخانه سیار رضوی بستری برای رشد و شکوفایی شده بوده است.
به گفته رضا رشیدپور؛ رئیس اداره کتابخانه های وابسته مشهد، ارائه خدمات کتابخانه سیار سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکزاسناد آستان قدس رضوی به اعضای خود در این دوران روند صعودی را در پیش گرفته و کارکنان این کتابخانه تلاش داشته اند با وجود مشکلات و سختی های این مسیر، در راستای بهبود و توسعه خدمات و همچنین رفع نیاز مطالعاتی اعضاء، بیش از پیش تلاش کنند.

 تحویل منابع درب منزل اعضای کتابخانه سیار
اعضای کتابخانه سیار می توانند به صورت تلفنی کتاب‌های مورد نیاز خود را درخواست کنند. رشیدپور ادامه می دهد: منابع درخواست شده توسط اعضاء در صورت موجود بودن توسط کتابدار کتابخانه سیار، طبق زمان‌بندی و منطقه‌بندی تعیین شده، در کوتاهترین زمان به دربِ منزل عضو تحویل داده شده و متقاضی می تواند این کتاب را به مدت یک ماه در اختیار داشته باشد.
در این راستا کتابخانه سیار در دو سال اخیر در حدود 1500  مورد مراجعه به درب منازل اعضا داشته که در طی این فرایند بیش از  3700 نسخه کتاب تحویل اعضاء کتابخانه شده است .

امانت بلند مدت کتاب
مراکز فرهنگی و آموزشی مانند مساجد، کتابخانه ها، کانون‌های فرهنگی، مراکز آموزشی و پژوهشی، مراکز بهزیستی و سایر مراکز واجد شرایط در صورت نیاز می توانند از خدمات امانت بلند مدت کتاب  کتابخانه سیار استفاده کنند.
وی درباره نحوه این امانت توضیح داد: این منابع در نوبت اول برای مدت دو سال امانت داده می شود و در صورت نیاز مراکز، مدت امانت قابل تمدید است.
طی دو سال گذشته بیش از 30 هزار نسخه  کتاب توسط کتابخانه سیار رضوی به 6 مرکز درخواست کننده امانت بلند مدت داده شده است.

اهدای کتاب
رشیدپور همچنین در خصوص خدمات اهدای کتاب این کتابخانه به مراکز درخواست کننده کتاب می گوید: مراکز فرهنگی و آموزشی مانند مساجد، کتابخانه ها، کانون‌های فرهنگی، مراکز آموزشی و پژوهشی، مراکز بهزیستی و سایر مراکز واجد شرایط در صورت نیاز به دریافت کتاب اهدائی می توانند پس از ارسال نامه درخواست و تأیید ریاست سازمان، از کتابخانه سیار کتاب اهدائی دریافت کنند.
در شرایط کرونایی کشور و عدم توان بسیاری از مراکز در تامین منابع مورد نیاز، کتابخانه سیار رضوی طی این بیش از 100 هزار نسخه کتاب به حدود 80 مرکز درخواست کننده اهدا کرده است.

 ارسال منابع اطلاعاتی به درب منزل اعضای روشندل کتابخانۀ گویای رضوی
کتابخانه سیار علاوه بر ارائه خدمات  به اعضای خود، منابع اطلاعاتی مورد نیاز اعضای روشندل کتابخانه گویای رضوی را نیز در درب منزل ایشان تحویل می دهد.
رئیس اداره کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی مشهد، در این خصوص به آماری اشاره دارد که طی آن بیش از 2550 نسخه منبع اطلاعاتی در دو سال گذشته به بیش از 100 نفر از نابینایان عزیز عضو کتابخانه گویای رضوی تقدیم شده است.
کتابخانه سیار سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر رضوی، بست طبرسی، ساختمان بنیاد پژوهش های اسلامی، طبقه 1- ، اتاق 103 همه روزه(به جز روزهای تعطیل) از ساعت 30/7 تا 19، به مخاطبان خود ارائه خدمات دارد.

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir/fa/277188
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید