نگرشی به نقش پیامبر اعظم درتحول جایگاه زن قبل و بعد از ظهور اسلام
۱۴۰۰-۰۲-۱۹
چکیده: تحول عظیمی‌که پس از ظهور اسلام در مسائل اجتماعی، از جمله مسئله زن و خانواده ایجاد شد، از پردامنه‌ترین مباحث اسلامی ‌است.

با توجه به اینکه این موضوع همواره محورِ آراء و نظریه‌‌هایی بوده و پرسش‌های بسیاری را به خود معطوف کرده است، مطالعه تاریخی آن به بسیاری از روشنگری‌ها در این باره کمک خواهد کرد. در این نوشتار در صدد بیان تغییراتی هستیم که اسلام درباره زن پدید آورده است. این مقاله با روش کتابخانه‏ای به وضعیت و جایگاه زن در خانواده، اجتماع و سیاست در عصر نبوی پرداخته و تحول بزرگی را که با ظهور اسلام در زمینه جایگاه فرهنگی و اجتماعی زن رخ داد، نشان داده است.
رسول گرامی اسلام اصلاحات فرهنگی، اجتماعی و...خود را،که از پشتوانه‏ وحیانی برخوردار بود، در تمامی‏ عرصه‏ها به بهترین شکل ممکن، در مدت کوتاهی، به منصه‏ ظهور رساند؛ به‏ویژه در مورد زنان به صورتی که آنها را از بحران هویت، امنیت، اخلاق، خانواده، اجتماع و...رهایی بخشید و طرز تلقی مردم آن زمان را در مورد این قشر مظلوم تغییر داد. دین خاتم و بیشتر از همه نبی مکرم اسلام به إحیای‏ شخصیت والای زنان همت گماشته است. از این‏رو ضروری است که در این دوران با معرفی شخصیت زن از منظر پیامبر اسلام کام تشنه حق‏جویان، سیراب گردد و راه راست زندگی فراروی‏ جامعه قرار گیرد.

کلیدواژه: پیامبر ، شخصیت زن، جایگاه، جاهلیت، تحول، ظهوراسلام

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید