ضرورت کسب و کار حلال در آیات و روایات
۱۴۰۰-۰۲-۱۹
چکیده انسان نیازهایی دارد که با توجه به امکانات موجود و برای رسیدن به مقصود خود، در سایه فکر و تدبیر، روش های متعددی را برای برآوردن آنها به کار می گیرد. از دیدگاه قرآن، انسان موجود نیازمندی است که خداوند برای رفع نیازهایش زمین را برای او رام کرده و امکانات و منابع آن را در اختیار وی قرار داده تا مصرف کند، منتهی باید درست مصرف نماید و اسراف نکند.

اسلام کار و تلاش و البته کار و تلاش برای بدست آوردن روزی حلال را بسیار مهم برشمرده است. فرهنگی است که در آن اوقات آحاد جامعه به سه وقت کار، عبادت و استراحت و رسیدگی به خانواده تقسیم می شود. در نگاه آموزه های دینی، پاک ترین درآمدها از آنِ کسی است که از راه معامله و تجارتی صحیح و درست به دست آورده باشد. احتکار، ربا، قاچاق، غش در معامله ، گرانفروشی و کم فروشی از مصادیق آفت در یک تجارت سالم هستند.
هدف از نگارش این مقاله، بررسی کسب و کار و راههای حلال و حرام آن با تأکید بر لزوم کسب و کار حلال در اسلام و اهمیت آن در آیات و روایات می باشد. شیوه گردآوری اطلاعات نیز، براساس بررسی متون و منابع اسلامی در موضوع کسب و کار حلال در اسلام با استفاده از آیات و روایات مرتبط می باشد.
بررسی های انجام شده در خصوص اهمیت و ضرورت کسب و کار حلال در آیات و روایات نشان دهنده این مطلب است که پژوهشی در این موضوع به صورت خاص صورت نگرفته است؛ بنابراین نتیجه این مقاله منعکس کننده آیات و روایاتی است که اختصاصاً به این موضوع پرداخته اند.

کلیدواژه: کسب و کار- کسب و کار حلال- دین اسلام- اهمیت کسب و کار حلال- آیات و روایات

برچسب‌ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید