بررسی علل شکست مسلمانان در جنگ اُحد
۱۴۰۰-۰۲-۱۹
چکیده: در اسلام جهاد از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است. به طوری که در تشریع احکام از آن به عنوان یک واجب کفایی یاد شده است. اصل اولی در رفتار مسلمانان با کفار صبر و مداراست، مادام که ستم ها وآزارشان سد راه تبلیغ اسلام، بیان عقاید و حریت و آزادی مسلمانان واقع نشود.

نبی اکرم همیشه بر پایه آیات قرآن -که فرموده: «... فَاتِّقُوا اللّهُ أَصلِحُوا ذاتَ بَینِکُم وَ أَطیِعوُ الله وَ رسُولَه إِن کُنتُم مُؤمِنینَ. (انفال، 1)؛ ... از خداوند پروا نمایید و در میان خویش صلح و دوستی بپادارید و اطاعت نمایید خداوند و فرستاده اش را اگر مومن باشید».- توصیه های موکد بر آشتی جوئی داشته اند. به طوری که اعلام نمودند: «شایسته ترین مردم، کسی است که بیشتر به اصلاح مردم و ایجاد صلح بین شان بپردازد».
غزوه اُحد که پیامبر شخصاً در آن حضور داشت در سال سوم هجری بین مشرکان قریش و سپاه اسلام رخ داد. قریش به تلافی شکست در جنگ بدر و خونخواهی کشتگان خود به قصد جنگ با مسلمانان راهی مدینه شد.
در آغاز جنگ، مسلمانان - با عده کم ولی با نیروی ایمان -پیروز شدند اما به علت عدم رعایت انظباط نظامی و سرپیچی از دستور پیامبر مبنی بر ترک نکردن پست خود به خاطر جمع آوری غنائم جنگی- شکست سختی خوردند و تعداد زیادی از مسلمانان از جمله حمزه، عموی پیامبر به شهادت رسیدند.
این مقاله کوشیده است به بررسی جنگ اُحد، نحوه شکل گیری و علل شکست آن بپردازد.

واژگان کلیدی:
رسول خدا ، جهاد، عدالت، دوستی، صلح، اسوه نیکو، غزوه اُحد

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید