بررسی عوامل و دلایل مؤثر افزایش آمار طلاق زوجین از منظر آیات و روایات
۱۴۰۰-۰۲-۱۹
چکیده خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماعی به شمار می‌آید که نقش اصلی آن انتقال ارزش‌ها، پرورش نسل، ایجاد تعادل روانی، اجتماعی و عاطفی است. پیدایش بحران‌هایی همچون مرگ والدین، طلاق و... می‌تواند نقش خانواده را کمرنگ نماید و حتی از بین ببرد.

طلاق غم‌انگیزترین پدیده‌ اجتماعی است که باعث می شود زوجین و خانواده‌های آنان قبل از طلاق و پس‌ازآن متحمل آسیب ها و مشکلاتی ‌شوند؛ لذا عوامل مؤثر بر بروز این پدیده از دیرباز موردتوجه و بررسی بوده است. متأسفانه مطالعات متعدد در کشور ما نشان می‌دهد که آمار طلاق در حال افزایش است و این درحالی است که علل متعددی دارد و هرگز یک علت را نمی‌توان به‌عنوان علت اصلی طلاق در نظر گرفت.
هدف : هدف از این تحقیق بررسی علل افزایش طلاق در بین زوجین بر اساس آیات و روایات است.
روش تحقیق : پژوهش حاضر با استفاده از تحقیق کتابخانه‌ای و مطالعه مروری به جستجوی علل مؤثر بر طلاق و دلایل آنها می‌پردازد.
یافته‌ها : بررسی متون نشان داد که مهم‌ترین علل تقاضای طلاق می‌تواند به ترتیب شامل عدم تفاهم و سازش و نیز خشونت و مشکلات جنسی ‌باشد. همچنین تحقیق حاضر نشان می‌دهد که از منظر اسلام و قرآن طلاق علل و ابعاد گوناگونی دارد که با شناخت دقیق علل آن و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه‌ها -به‌ویژه طرح آنها در مشاوره‌های قبل از ازدواج و لزوم آگاه‌سازی زوجین در زمینه دریافت مشاوره تخصصی در زمان بروز مشکل- می‌توان از میزان وقوع آن کاست.

کلید واژه: طلاق، زوجین، خشونت، مشکلات جنسی، راهبرد

برچسب‌ها:
مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید