بررسی روش های تربیت دینی در سیرۀ امام رضا (ع)
۱۴۰۰-۰۲-۱۹
چکیده تربیت دینی در اسلام دارای مبانی، اصول، اهداف، مراحل و روش های خاص است؛ که توجه و پایبندی به آن، راه رسیدن به اهداف تربیتی را هموار می سازد.

امامان شیعه ، اسوه و الگوی فکری، اعتقادی، عملی و اخلاقی هستند که راه نجات و رستگاری، در پیروی از آنان است. در این میان امام رضا به عنوان امام و پیشوای مسلمانان جهان، روش های تربیتی خاصی را مطرح نموده‌اند که لازم است جامعه دینی برای رشد و بالندگی افراد جامعه با این روش ها آشنا بوده، از آن بهرمند شوند.
در این نوشتار، روشهای تربیتی امام رضا در سه حیطه شناختی، رفتاری و عاطفی شامل روش اعطای بینش، دعوت به ایمان، موعظه و اندرز، طرح پرسش های دقیق از شاگردان و پاسخگویی به آن، محبّت و مهرورزی، تکریم شخصیّت، ایجاد فضای عاطفی و تربیتی، همراهی علم با عمل، اسوه سازی، الگوگیری از سنّت رسول الله و اهل بیت ، امر به معروف و نهی از منکر، بهداشت و تغذیه سالم، تشویق و تنبیه و تعلیم از طریق ذکر مثال و تاریخ گذشتگان مورد بررسی قرار می گیرد. البته آنچه در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد، توجّه عمده روی شیوه های تربیتی آن حضرت در برخورد با اشخاص است، نه سخنان و تعالیم اخلاقی ایشان که در روایاتِ منقول از وی مطرح می‌باشد.

کلید واژه ها
تربیت دینی، روش های تربیت دینی، امام رضا ، تربیت، دین

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید