معرفی قرآن بایسنغری موجود در کتابخانه و موزه‌های‎آستان ‎قدس ‎رضوی
۱۴۰۰-۰۲-۲۶
چکیده: قرآن مشهور بایسنغری یکی از شاهکارهای هنری و بزرگ‎ترین قرآن جهان اسلام و یکی از نوادر کتاب‎آرایی اسلامی است که به خط محقق نوشته شده و منسوب به بایسنغر میرزا پسر شاهرخ تیموری است.

 معصومه خانی[1]
لیلا سیدصدری[2]
در انتساب این قرآن به دستور یا خط بایسنغر میرزا هیچ مدرک تاریخی در دست نیست اما بعضی از مورخان و پژوهشگران بر‎اساس اشتراکات نظر و شواهد غیرمستقیم این احتمال را قوت بخشیده‌اند که قرآن توسط بایسنغر‎میرزا و به خط وی کتابت گردیده‎است.
تعداد برگ‌های قرآن بایسنغری که در کتابخانه و موزه‌های‎آستان‎قدس‎رضوی موجود است شصت برگ و شامل 39 سوره از قرآن‎کریم است که از برخی سوره‌ها فقط یک آیه و بعضی سوره‌ها تمام آیاتش موجود می‌باشد و چندین برگ آن در مجموعه‌های خصوصی، موزه‌ها و کتابخانه‌های داخل و خارج کشور نگه‌داری می‌شود.
این‎مقاله با هدف بررسی جلوه‌های هنری قرآن بایسنغری و نیز، بحث انتساب آن به این هنرمند دوره تیموری به صورت مروری و با مراجعه به منابع کتابخانه‎ای و مقالات مختلف، اطلاعات لازم در این زمینه را فراهم آورده‎است.
 
 کلیدواژه:
  کتاب آسمانی قرآن،قرآن بایسنغری، بایسنغر میرزا، عصر تیموری، جلوه های هنری،کتابخانه آستان قدس رضوی‎
 
 
[1]. کارشناس‌ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی. تالار جوانان و نوجوانان دختر                                                  Mkhani3451@gmail.com
[2]. کارشناس‌ارشد علوم قرآن و حدیث. راهنمای موزه قرآن
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید