سيری بر تفسير‏شاهی يا تفسير آيات‏ الأحكام سيد‏اميرابوالفت ح‏جرجانی و معرفی نسخه‏ های موجود در کتابخانه‏ ها‏ی آستان ‏قدس ‏رضوی
۱۴۰۰-۰۲-۲۶
چکیده : تفسیر شاهی یا آیات‏ الاحکام تألیف علامه سید‏امیر‏ابوالفتح‏ حسینی‏ جرجانی متوفای سنه ۹۷۶ هجری قمری است. این تفسیر‌که به زبان فارسی است، برای اولین بار توسط میرزا‏ولی‏ا... ‏اشراقی به چاپ رسیده‏است .

                                                                                                                                                              سکینه خیامی[1]
تفسیر شاهی را به‏ دلیل این‏که مفسر،آیات احکام فرعی قرآن را بر‏اساس ترتیب ابواب فقهی (از باب طهارت تا باب دیات) مطرح ‏نموده و مورد استنباط قرار داده‏ است، آیات‏ الاحکام نامیده‌اند. آیت‌ا... ‏مرعشی ‏نجفی این کتاب را یکی از بهترین تفاسیری‌ که از سوی بزرگان و فقهای مذهب شیعه تألیف شده‏، دانسته‏است.
این مقاله برآن است تا ضمن معرفی تفسیر شاهی و ذکر ویژگی‏های این تفسیر به بررسی نسخه ‏های آن، به‏ ویژه نسخه‏ های موجود درکتابخانه ‏ی مرکزی آستان ‏قدس‏ رضوی بپردازد. شیوه‏ ی گردآوری مطالب در این مقاله، به‏ صورت مروری و مراجعه و بررسی خود تفسیر  همچنین منابع کتابخانه ‏ای و مقالات موجود در این زمینه می‏باشد.
نتایج بررسی حاضر نشان می‏دهدکه تفسیر‏شاهی در میان تفاسیر فقهی دوره‏ ی صفوی، بسیار مورد توجه بوده‏ است و ‌علمای زیادی در منابع معتبر خود به معرفی این اثر ارزشمند پرداخته‏ اند .
کلید‏واژه :
تفسیر قرآن، تفسیرآیات احکام،  تفاسیر شیعی، ابوالفتح بن‏ مخدوم‏ خادم‏ حسینی‏ جرجانی،کتابخانه آستان‏ قدس‏ رضوی .

[1] کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابدارکتابخانه جامع الکترونیکی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید