ضرورت کسب و کار حلال در آیات و روایات
۱۴۰۰-۰۳-۰۶
چکیده انسان نیازهایی دارد که با توجه به امکانات موجود و برای رسیدن به مقصود خود، در سایه فکر و تدبیر، روش های متعددی را برای برآوردن آنها به کار می گیرد.

بی بی سکینه علوی فر
مریم زبردست
از دیدگاه قرآن، انسان موجود نیازمندی است که خداوند برای رفع نیازهایش زمین را برای او رام کرده و امکانات و منابع آن را در اختیار وی قرار داده تا مصرف کند، منتهی باید درست مصرف نماید و اسراف نکند.
اسلام کار و تلاش و البته کار و تلاش برای بدست آوردن روزی حلال را بسیار مهم برشمرده است. فرهنگی است که در آن اوقات آحاد جامعه به سه وقت کار، عبادت و استراحت و رسیدگی به خانواده تقسیم می شود. در نگاه آموزه های دینی، پاک ترین درآمدها از آنِ کسی است که از راه معامله و تجارتی صحیح و درست به دست آورده باشد. احتکار، ربا، قاچاق، غش در معامله ، گرانفروشی و کم فروشی از مصادیق آفت در یک تجارت سالم هستند.
هدف از نگارش این مقاله، بررسی کسب و کار و راههای حلال و حرام آن با تأکید بر لزوم کسب و کار حلال در اسلام و اهمیت آن در آیات و روایات می باشد. شیوه گردآوری اطلاعات نیز، براساس بررسی متون و منابع اسلامی در موضوع کسب و کار حلال در اسلام با استفاده از آیات و روایات مرتبط می باشد.
بررسی های انجام شده در خصوص اهمیت و ضرورت کسب و کار حلال در آیات و روایات نشان دهنده این مطلب است که پژوهشی در این موضوع به صورت خاص صورت نگرفته است؛ بنابراین نتیجه این مقاله منعکس کننده آیات و روایاتی است که اختصاصاً به این موضوع پرداخته اند.

کلیدواژه: کسب و کار- کسب و کار حلال- دین اسلام- اهمیت کسب و کار حلال- آیات و روایات

برچسب‌ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید