مضامین دعای عرفه در قدیمی ترین نسخه «اقبال الاعمال» سید بن طاووس
۱۴۰۰-۰۵-۰۲
کتاب «اقبال الأعمال» ابن طاووس یکی از آثار این عالم بزرگ شیعی است
مضامین دعای عرفه در قدیمی ترین نسخه «اقبال الاعمال» سید بن طاووس

 

کتاب «اقبال الأعمال» ابن طاووس یکی از آثار این عالم بزرگ شیعی است که 220 اثر از آثار وی در قالب نسخ خطی و چاپ سنگی در مرکز نسخی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.

به گزارش آستان نیوز، این کتاب که همزمان با روز عرفه و در آستانه عیدسعید قربان، در هشتاد وهشتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی مورد رونمایی و معرفی قرار گرفت، در فصل هایی از خود به فضیلت احیای شب عید قربان، فضیلت زیارت امام حسین(ع) در شب و روزعید قربان، غسل روز عید، نماز عید، فضیلت قربانی کردن، تعیین وقت و تقسیم قربانی و چگونگی به اتمام رساندن روز عید قربان پرداخته است.

 

بهره مندی بزرگان دین از کتاب اقبال الاعمال

کتاب اقبال الاعمال مانند دیگر کتاب‌های سید ابن طاووس از اعتبار و ارزش ویژه‌ای بین علمای شیعه برخوردار است.

سید با تالیف این کتاب خدمت بزرگی به جهان اسلام کرد، به نحوی که تمام مؤلفان پس از او در موضوع ادعیه و زیارات، از محتوای آثارش بهره گرفته اند که از آن جمله می توان به حاج شیخ عباس قمی اشاره کرد که در کتاب مفاتیح الجنان خود، بسیاری مطالب را از این کتاب نقل می‌کند.

علامه آقابزرگ تهرانی نیز در «الذریعة» این مطلب را تایید کرده که سید با تالیف این کتاب حق بزرگی به گردن تمام شیعیان و هم دانشمندانی که در موضوع دعا و نیایش کتابی نوشته‌اند دارد؛ در حقیقت همه آن‌ها سر سفرۀ این دانشمند بزرگ نشسته‌اند و از ثمرات آن عارف اندیشمند بهره برده‌اند و بر ما لازم است که از خدمت بزرگ ایشان قدردانی کنیم.

کتاب اقبال در سال ۶۵۰ هجری، در حالی که ابن طاووس به سن ۶۰ سالگی قدم نهاده بود تالیف و در سال‌های ۶۵۵ و ۶۵۶ نیز توسط مؤلف چند باب به کتاب حاضر افزوده شد.

 

عرفه بابی برای کسب معرفت الهی

ابن طاووس؛ متوفی 664 هجری قمری، یکی از علما و محدّثان بزرگ شیعه قرن هفتم و دارای مقامات علمی و معنوی بسیار و صاحب آثار متعددی است.

حجت الاسلام رضا وطن دوست؛ پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، دعای امام حسین(ع) در روز عرفه را سرشار از خضوع، بندگی و عبودیت به درگاه خداوند متعال دانست که در آن مراتب بندگی از زبان انسان به درگاه خداوند متعال عرضه می‌شود.

وی در مراسم رونمایی و معرفی کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس، به آداب خاص این روز شریف اشاره دارد که بابی برای شناخت معرفت الهی است.

وطن دوست، این معرفت را، طریقی برای قرب الهی عنوان کره و ادامه داد: تاکید بر انجام اعمال روز عرفه نشان دهنده اهمیت فرصت ارزشمند و طلایی این روز است و باید به نحو احسن برای تقویت معرفت به خداوند و نگاه و بینش توحیدی در خودمان استفاده کنیم.

وی ضمن تبیین آداب این روز شریف ، مفاهیم مستتر در این آداب که نوعی خداشناسی برای کسب معرفت است را تشریح و مناجات امام حسین (ع) در این روز را اوج دعای یک بنده در برابر معبود خود عنوان کرد.

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
سایت آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید