سیر نهضت حسینی به روایت کهن‌ترین منابع تاریخی
۱۴۰۰-۰۵-۳۰
کتاب «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا؛ سیر نهضت حسینی براساس کهن‌ترین منابع» روانه بازار شد
سیر نهضت حسینی به روایت کهن‌ترین منابع تاریخی

 

کتاب «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا؛ سیر نهضت حسینی براساس کهن‌ترین منابع» به‌تازگی توسط به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) روانه بازار کتاب شده و در ویترین کتابفروشی این انتشارات در مشهد و سراسر کشور جای گرفته است.

این‌ کتاب، روایت‌گر سیر تاریخی نهضت حسینی، از آغاز ماجرای ولیعهدی یزید است که به تشریح ماجرای نهضت حسینی و قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخته و بر مبنای ده منبع کهن از کهن‌ترین منابع تاریخی متعلق به قرن سوم و چهارم هجری به قلم محمد هادی زاهدی، پژوهشگر، مترجم و نویسنده کتاب‌های «یک قمقمه دریا»، «ترجمه رساله حقوق از امام سجاد(ع)»، «چشمه‌های بهشت»،« ترجمه صحیفه سجادیه»  و... به رشته تحریر درآمده است.

 

بهره‌گیری از قدیمی‌ترین و موثق‌ترین منابع

نگارنده این اثر در گفت‌وگو با آستان ‌نیوز، از معتبرترین منابع مربوط به تاریخ زندگی و آموزه‌های امام حسین(ع) سخن گفت و بر ترجمه روان آثار تاریخی برای بهره‌گیری عموم مردم تاکید کرد.

محمدهادی زاهدی در ابتدا می‌گوید: من در نگارش این اثر سعی کردم براساس منابع دست اول تاریخی که معتبر و موثق هستند روایت‌های مربوط به نهضت حسینی، قیام اباعبدالله الحسین(ع) و شهادت این حضرت و یاران با وفایشان در دشت کربلا را بیان کنم. اساس کار من، مقتل شیخ صدوق بود که در کتاب«الامالی» متعلق به قرن سوم هجری روایت شده است.

زاهدی با آوردن ۱۰۹ عنوان در «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا؛ سیر نهضت حسینی بر اساس کهن‌ترین منابع» همه رویدادهای قیام حسین(ع) را با استفاده منابع معتبر، همراه با توضیحاتی مفید در پانوشت صفحات ذکر کرده است. او در این خصوص ادامه می‌دهد: «مقتل ابی مخنف»، «الامامه و السیاسه»، «اخبار الطوال»، «اخبار الدولة العباسیه»، «انساب الاشراف»، «مقتل الحسین طبرانی» و الارشاد شیخ مفید و «مروج الذهب» از دیگر منابع مورد استفاده برای نگارش این مقتل یا شهادت نامه بوده است.

به گفته این نویسنده و پژوهشگر، امتیاز این اثر نسبت به سایر مقاتل، تکیه بر قدیمی‌ترین منابعی است که این فرصت را به خواننده می‌دهد تا شباهت‌ها و تفاوت‌های مقاتل و هم چنین کاستی‌های برخی منابع در بیان وقایع را دریابید. در کتاب «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا؛ سیر نهضت حسینی براساس کهن‌ترین منابع» تلاش شده براساس کتاب‌هایی مانند«تاج العروس من جواهر القاموس» و امثال آن،  برای خواهش بهتر کتاب، متون عربی و ضبط اسامی و اماکن با اعراب گذاری به خوانندگان ارجمند تقدیم شود.

 

لزوم پاسخ گویی به شبهات دینی نسل جوان

زاهدی که کتاب «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا» اولین اثر او در مورد نهضت حسینی است، اظهار می‌کند: در مورد سالار شهیدان تاکنون کتاب‌های بسیاری نگاشته شده است؛ بزرگان و دغدغه‌مندان بسیاری برای اباعبدالله، قلم زده و کتاب‌های ارجمند و قابل تحسینی از خود به یادگار گذاشته‌اند. در میان اهل‌بیت(ع)، پس از حضرت علی(ع)، شاید بیشترین کتاب‌ها برای حضرت حسین بن علی(ع) نوشته شده باشد و نه تنها شیعیان، بلکه سایر مسلمانان نیز از همان سده‌های نخستین، برای سومین پیشوای شیعیان(ع) دست به قلم برده و برای او مقتل و خصائص نوشته‌اند.

به گفته او در روایت ماجرای کربلا، روایات تاریخی مکتوب، شعرهای شاعران، مجالس و منبرهای حسینی و آیین‌های عزاداری بسیار تأثیرگذار بوده و هستند، در مورد روایات تاریخی، بدیهی است که نویسندگان و گویندگان وقتی از متن واقعه سخن می‌گویند، باید به متن واقعی حادثه وفادار باشند، آنچه را که واقعاً اتفاق افتاده است بگویند و بنویسند و از سلیقه و استحسان و استناد به روایات ضعیف بپرهیزند. به ویژه آنجا که نقل قولی از امام باشد یا سیره و عمل آن حضرت را بیان می‌کند که از مصادیق دروغ بستن بر اهل بیت(ع) و گناهی بزرگ است. آنچه در کتاب «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا؛ سیر نهضت حسینی براساس کهن‌ترین منابع» رخ داده این است که ضمن بیان روایات براساس منابع متقن تاریخی، سعی شده است به برخی از شبهات مطرح شده در مورد امام حسین(ع) و واقعه خونین دشت کربلا که درفضای مجازی پر بسامد هستند، نیز پاسخ داده شود.

این نویسنده و پژوهشگرادامه می‌دهد: با توجه به اینکه روزگار ما روزگار تراکم شبهات در موضوعات دینی است، دسترسی به منابع اصلی و اولیه برای رسیدن به رهیافتی جدید و درست از زندگی اهل بیت(ع) امری بسیار ضروریست.

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید