سندی مبنی بر نحسی ماه صفر در منابع شیعی وجود ندارد.
۱۴۰۰-۰۶-۲۰
کارشناس مسائل اعتقادی حرم مطهر رضوی
سندی مبنی بر نحسی ماه صفر در منابع شیعی وجود ندارد.

 

در گفتگو با کارشناس مسائل اعتقادی حرم مطهر رضوی، نحسی ماه صفر و ادعیه و اعمال وارده برای رفع این نحوست بررسی شد.

 

به گزارش خبرنگار آستان نیوز، در ایام مذهبی متناسب با مناسبت‌ها شبهات و سوالاتی بدون سند مطرح و با توجه به وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف، نشر آن در بین مردم بیشتر می‌شود که یکی از آن موارد نحسی ماه صفر و نیز وجود اعمال و ادعیه بدون سند معتبر در رفع آن نحوست است.

حجت الاسلام والمسلمین علی ابهری، کارشناس مسائل اعتقادی اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در اسلام سفارش بسیاری بر صدقه و دعا وارد شده و روایات بسیاری در مناسبت‌های مختلف برآن تاکید کرده‌اند مثل اول ماه‌های قمری که اعمالی برای آن در کتبی مثل مفاتیح الجنان بیان شده است.

وی افزود: اکنون که اول ماه صفر است پیامی در فضای مجازی بین مردم دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه با شکستن تخم مرغ، صدقه و قربانی و دعای خاصی که ترویج می‌کنند نحوست و بدی این ماه را از خود دور کنیم. در پاسخ باید گفت در منابع شیعی، سندی مبنی بر اینکه این ماه نحس است یافت نشده و از سوی دیگر در باب شکستن تخم مرغ و دود کردن اسپند که نحسی این ماه را از بین می‌برد نیز مطلبی در منابع اسلامی مربوط به این ماه وجود ندارد.

حجت الاسلام ابهری ادامه داد: دعای «سبحان الله يا فارج الهمّ و يا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري و أرحم ضعفي و قلة حيلتي و أرزقنی من حيث لا أحتسب يا رب العالمين» که طی روایتی به پیامبر(ص) منسوب می‌کنند نیز سندیت ندارد و این دروغ بستن به معصوم محسوب می‌شود که گناه کبیره است.

وی تصریح کرد: کلمات و واژه‌های این دعا اگر چه معانی و الفاظ خوبی دارد اما برگرفته از چند دعاست که می‌توان به قصد رجا و امید به ثواب خواند، اما این دعا روایت و سفارش نبی مکرم اسلام نیست و انتساب آن به پیامبر(ص) کذب و حرام است.

کارشناس مسائل اعتقادی تاکید کرد: مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان سندی بر نحسی ماه صفر ارائه نمی‌کند. علامه مجلسی هم در زادالمعاد خود از نبود روایت و سندی مبنی بر نحوست این ماه سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد ممکن است به دلیل فوت پیامبر(ص) در این ماه و یا اینکه آغاز قتال و جنگ در این ماه پس از گذشتن از ماه‌های حرام است عنوان نحس بودن را به آن نسبت داده باشند.

وی یادآور شد: بنابراین باید توجه کرد اولا نحسی صفر دلیل و سند روایی ندارد، دوما عمل و دعایی در باب رفع نحسی آن وارد نشده است بلکه در اسلام به طور کلی بر خواندن قرآن و دعا و دادن صدقه و انفاق و قربانی تاکید شده و این اعمال نیک را سبب تقرب به خدا و نیز دوری از شیطان و رفع بلا معرفی کرده‌اند.

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
سایت آستان نیوز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید