امید در زندگی از منظر قرآن کریم
۱۴۰۰-۰۶-۲۵
امید در زندگی از منظر قرآن کریم

پدید آور : علی اکبر مومنی

مشخصات نشر: قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1397.315ص

شماره دیویی : الف 852 م 632/ 297

کتاب امید در زندگی از منظر قرآن کریم اثر علی اکبر مومنیاست که تلاش کرده است تا با ارائه شناختی از امید، به این پرسش‌ها پاسخ دهد که چگونه امیدوار باشیم، امیدهایمان را چگونه جهت دهیم و به چه چیزهایی امیدوار باشیم، موانع امید کدام‌اند، امید مطلوب و امید نامطلوب کدام است و امیدواری در زندگی انسان چه تأثیری دارد؟

ناامیدی از مهم ترین و فراگیرترین بیماری روانی قرن حاضر به شمار میرود و در دهه های اخیر، مثبت اندیشی و داشتن نگرش امیدوارانه یکی از مؤثرترین روش های درمان بیماری های روحی و جسمی است که مورد توجه روان شناسان و دانشمندان علوم انسانی قرار گرفته است. امید هدیه الهی و سرمایه اصلی زندگی انسان است که زیربنای تمام تلاش های مفید و پرثمر و نیز منشأ اصلاح امور به شمار میرود؛ همان گونه که ناامیدی زمینه تبهکاریها و شقاوت را فراهم می نماید، امیدواری به آینده ای روشن، انسان را به تلاش و فعالیت وا می دارد و نشاط، شورآفرینی و آرامش را به ارمغان می آورد.

قرآن کریم استوارترین راه هدایت و سعادت را فرا روی انسان مؤمن می گشاید و پیروان خویش را از نعمات و مواهب الهی بهره مند می کند.

إِن هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلتی هِیَ أَقْوَمُ وَ یُبَشرُ الْمُؤْمِنینَ الذینَ یَعْمَلُونَ الصالِحاتِ أَن لَهُمْ أَجْراً کَبیرا: این قرآن به راهی که استوارترین راه هاست، هدایت میکند و به مؤمنانی که اعمال صالح انجام می دهند، بشارت می دهد که برای آنها پاداش بزرگی است؛ ازاین رو، قرآن نقش اساسی در امیدواری و مطلوب اندیشی انسان دارد و امید به آینده را در سطحی گسترده مورد توجه قرار داده و ضمن ترسیم سیمایی مطلوب از زندگی امیدوارانه، راهکارها و عوامل دستیابی به امیدواری را بیان می نماید.

امید در زندگی در بسیاری از آیات قرآن حضور دارد. هرچند که جنبه‌های امیدبخشی آیات را می‌توان به دسته‌های مختلفی مثل همگانی بودن آمرزش الهی، قابل بخشش بودن گناهان به جز شرک، غیر‌مشروط بودن آمرزش خدا، جایگزین‌شدن نیکی‌ها به جای بدی‌ها، کفاره گناهان‌بودن مشکلات و گرفتاری‌‌های دنیا، رضایت پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله با شفاعت مسلمانان وحمایت خدا از تقواپیشگان تقسیم کرد.

خداشناسی و ایمان به خدا، باعث ایجاد امید در انسان می شود. چنانچه نویسنده در این باره می‌نویسد: «برای کسی که به خدا ایمان دارد، ناامیدی معنا ندارد؛ زیرا نیروی ایمان، آرامش و اطمینان را برای مؤمن به ارمغان می‌‌آورد.» شناخت صفات خداوند همچون عالم بودن، حکمت، مهربانی و قدرت خداوند و اعتقاد به آنها نیز نور امید را در دل خداباوران روشن نگه می‌دارد.

 

معرفی شده توسط حانیه هنرمند

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
امید در زندگی از منظر قرآن کریم
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید