شش ویژگی شیعیان از منظر امام حسن عسکری(ع)
۱۴۰۰-۰۸-۲۳
خطیب کشوری جوانان را به صفات مورد تأکید امام حسن عسکری(ع) همچون راستگویی و پارسایی در دین توصیه کرد و افزود: جوانان خود را به زینت اخلاق و صفات حسنه آراسته کنند، هیچ راهی جز اسلام و قرآن ما را از گناه و معصیت در امان نگه نمی‌دارد.
شش ویژگی شیعیان از منظر امام حسن عسکری(ع)

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب کشوری، ضمن تبریک فرا رسیدن خجسته زادروز میلاد یازدهمین امام معصوم، امام حسن عسکری (ع)، در خصوص سیره و منش این امام همام، به ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت اشاره کرد و افزود: ایشان به دلیل حصر در زندان خلفای عباسی به عسکری مشهور شدند و با وجود اینکه در حصر بودند، اما پاسخ به سؤالات دینی پرسشگران و انتقال مبانی اخلاقی و فرهنگی به عموم شیعیان در اقصی نقاط همچون قم، ری و ... را اولویت می‌دانستند.

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) در طول عمر با برکت خود به انتقال مبانی اخلاقی و فرهنگی اهتمام ویژه داشته و این امر را به صحابه خود نیز سفارش می‌فرمودند، اظهار کرد: ایجاد حس همبستگی یکی از توصیه‌های ایشان است، اتحاد در همه برهه‌های زمانی رمز پیروزی و غلبه بر دشمنان بوده و هست و فقط به پیروان اهل‌بیت(ع) محدود نمی‌شود. اشاعه اخلاق و فرهنگ ناب اسلامی از دیگر توصیه‌های آن حضرت است که باعث می‌شود انسان از تقلیدهای کورکورانه پرهیز کند.

صابری‌اراکی ضرورت الگوبرداری از سبک و سیره امام حسن عسکری(ع) در زمان فعلی را مورد تأکید قرار داد و افزود: به برکت انقلاب اسلامی، جامعه فعلی از لحاظ عقاید و تفکرات دینی غنی است، اما جای فرهنگ ناب محمدی و اخلاق اسلامی خالی است و این امر نشان می‌دهد که از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه نشده است.

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) در کنار تمام رسالت‌های خطیر الهی همچون پدری مهربان و دلسوز از مظلومان دفاع می‌کرد، اظهار کرد: مسیر ائمه اطهار(ع) فقط محدود به همان دوره حیاتشان نیست، حضرات معصومین(ع) در همه حال روشنگر راه جوامع بشری هستند و کافی است فقط به آنان تکیه کرد و از مسیر منحرف نشد.

این خطیب کشوری با اشاره به اینکه بهره‌گیری از الگوهای رفتاری امام حسن عسکری(ع) به رفع اختلافات بین شیعیان که از سوی دشمن هدف‌گذاری شده است منتج می‌شود، یادآور شد: اتحاد و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز از توصیه‌های این امام همام است و ما مسلمانان در اقصی نقاط جهان با کنار گذاشتن تفاوت‌ها خواهیم توانست دنیا را متحول و تمدن اسلام ناب محمدی را گسترش دهیم.

صابری‌اراکی ادامه داد: در دنیای امروز که دشمن با جنگ نرم از همه سو ما را احاطه کرده است بسیار نیازمند اشاعه سبک زندگی ائمه اطهار(ع) از جمله امام حسن عسکری(ع) هستیم. با ورود تفکرات غربی زندگی فردی و اجتماعی مردم به‌ویژه جوانان با مشکلاتی مواجه شده است و تأسی به الگویی همچون امام یازدهم می‌تواند ما را از این گرداب سرد و بی‌روح نجات و به سرمنزل مقصود که همان قرب الهی است برساند. با هدایت در مسیر حضرات معصومین معیار حق و باطل مشخص شده و جوان خود راه را از بیراهه تشخیص می‌دهد.

وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان امروز کمتر با سبک و سیره این امام معصوم آشنا هستند و بخشی از این امر شاید به کم‌کاری قشر دانشگاهی، حوزوی و فعالان عرصه رسانه باز می‌گردد، تصریح کرد: با وجود اینکه ایشان سال‌های متمادی در زندان به سر بردند، اما زندگی‌شان سراسر درس است که اگر نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و انیمیشن‌سازان در این زمینه ورود داشته باشند، قطعاً شاهد رشد افکار اسلامی در جامعه و دوری از تفکرات غرب خواهیم بود.

صابری‌اراکی در پایان جوانان را به صفات برجسته و مورد تأکید این امام همام همچون راستگویی در سخن، پارسایی در دین، امانت‌داری، خوش‌اخلاقی، سجده‌های طولانی و توجه به همسایگان توصیه کرد و افزود: جوانان خود را به زینت اخلاق و صفات حسنه آراسته کنند، هیچ راهی جز اسلام و قرآن ما را از گناه و معصیت در امان نگه نمی‌دارد و عمل به همین توصیه‌‌های ساده زندگی را متحول می‌کند.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://markazi.iqna.ir/fa/news/4012925
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید