جستاري در سيره و سيماي منافقين (از منظر قرآن کريم)
۱۴۰۰-۰۸-۲۷

پدید آور :محمد علي قانع

مشخصات نشر:يزد: توز و قلم، ۱۳۹۹.

شماره دیویی : ج288ق297/159

     بحث نفاق یکی از مباحثی است که در قرآن بسیار به آن پرداخته شده است تا جایی که سوره ای به نام « سوره منافقین» بر پیامبر (ص) نازل شده است. « منافق» واژه ای است قرآنی که از ماده نفق و نفاق گرفته شده و در لغت به معنی خارج شدن و تمام شدن و در اصطلاح کسی است که در باطن کافر و در ظاهر مسلمان است.

یکی از مشکلاتی که جامعه و حکومت اسلامی با آن روبروست، وجود منافقانی است که خود را به روش های مختلف به حکومت نزدیک کرده و بعضا در پست های حساس و کلیدی قرار می گیرند و ضربه خود را به حکومت وارد می آورند. در متن پژوهش به این موضوع در حکومت پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) اشاره شده است.

این پژوهش با هدف جمع آوری و ارائه مدون مطالبی درباره منافقین انجام شده است و در حقیقت کوشیده شد تا مطالب مهم و کلیدی درباره نفاق و ویژگی های منافقین، نحوه شناخت و برخورد منافقان و نیز درمان نفاق به صورت خلاصه گردآوری شود. بدین منظور، با بهره گیری از کتابها و مقالات مختلف، و مندرجات سایت های معتبر اینترنتی، معنا و مفهوم نفاق و مبانی مربوط به آن جمع آوری شده است. بررسی تفسیری آیات قرآن کریم درباره نفاق و نیز بررسی شرایط حکومت پیامبر اکرم(ص) و امام علی (ع( در رابطه با جریان نفاق، از بخش های مهم و اصلی پژوهش حاضر است.

منبع:
جستاري در سيره و سيماي منافقين (از منظر قرآن کريم)
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید