رونمایی از سامانه «رصد» در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
۱۴۰۰-۰۹-۰۳
پنجاه و سومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی دوم آذرماه بدون حضور هیچ یک از وزرای عضو این شورا برگزار شد.
رونمایی از سامانه «رصد» در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

در پنجاه و سومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سامانه جامع نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی رونمایی شد. از جمله کارکردهای این سامانه می‌توان به یکسان‌سازی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهادها با اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد.

رونمایی از سامانه «رصد» در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

در ابتدای این جلسه از سامانه جامع نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی رونمایی شد. این سامانه به منظور نظارت و ارزیابی فرهنگی کشور راه‌اندازی شده است. از کارکردهای این سامانه خصوصاً در حوزه فعالیت‌های قرآنی می‌توان به دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌ها اشاره کرد که تا سال ۱۳۹۹ به صورت فیزیکی از دستگاه‌ها دریافت می‌شد، ولی از سال ۱۴۰۰ به منظور تدوین کتاب سال قرآن، تمام فرایند دریافت گزارش از طریق این سامانه انجام می‌شود.

یکسان‌سازی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهادها با اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی، از کارکردهای اصلی این سامانه است. از دیگر کارکردهای این سامانه استفاده از آن در فرایند مدیریت، ‌برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت و دریافت گزارش هزینه‌کرد و عملکرد دستگاه‌ها و همچنین ترویج و گفتمان‌سازی برنامه‌های قرآنی و شاخص و الگو است. در این سامانه برای دریافت برنامه‌های قرآنی ۱۶۰ دستگاه و نهاد، نام کاربردی و پرتال مجزا تعریف شده است.

بر اساس گزارش ایکنا در جلسه سوم ستاد مهندسی فرهنگی کشور که سال ۹۸ برگزار شد، یکی از مصوبات اصلی این بود که به منظور تسریع و همچنین شفاف سازی مراحل اجرای اسناد منشور توسعه فرهنگ قرآنی، همه دستگاه‌ها و نهادها موظف هستند با هماهنگی شورای توسعه نسبت به یکسان سازی عناوین و محتوای برنامه‌های قرآنی در لایحه بودجه سنواتی با مفاد اسناد راهبردی اقدام کنند.

دبیرخانه شورای توسعه برای اینکه بتواند تمام فعالیت‌های قرآنی کشور را با اسناد یکسان کند، نیازمند یک سامانه مکانیزه بود. از سوی دیگر سال ۹۸ نیز دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تدوین سه کتاب سال در حوزه علم،‌ فرهنگ و قرآن تأکید کرد.

با توجه به سختی‌های دریافت گزارش مکتوب از دستگا‌ه‌ها، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به اداره کل فناوری و ارتباطات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد طراحی سامانه‌ای را ارائه داد تا اطلاعات از طریق این سامانه دریافت شود. همین پیشنهاد باعث شد تا کارکنان بخش فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به فکر طراحی سامانه جامع نظارت و ارزیابی بیفتند.

این سامانه در صورت فعالیت می‌تواند پشتیبانی کاملی از محتواها داشته باشد و بسیاری از مسائل و مشکلات رصد و تبیین وضعیت موجود را برطرف کند و حتی بتواند پایه‌ای برای برنامه‌ریزی و سیاست‌پژوهی سال‌های بعد باشد.

این سامانه همچنین می‌تواند مبنایی برای یکسان سازی دستگاه‌ها و رفع موازی کاری‌ها شود و از سوی دیگر منجر به معرفی فعالیت‌های الگو و شاخص در بین دستگاه‌ها شود. در این سامانه برای ۱۶۰ دستگاه نام کاربردی مجزا تعریف شده و ممکن است این تعداد به مرور کم یا زیاد شود.

دستگاه‌ها برای ورود به این سامانه رمز ورودی خاص خود را دارند اما یک لایه از اطلاعات درج شده بر روی این سامانه برای مشاهده همه مخاطبان فعال خواهد شد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://iqna.ir/fa/news/4015741
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید